Re: sslug-locale Digest 11 Jun 2003 02:50:00 -0000 Issue 758

On 11 Jun 2003 02:50:00 -0000
sslug@sslug wrote:

> Linie er ikke korrekt dansk og bør derfor fjernes fra listen.

Tænk engang at den slags hårdkogte enøjede udtalelser stadig kan få
mig op af stolen! Jeg havde ellers sagt til mig selv, aldrig mere
stave-fejde.

Jeg har set den i en tidligere diskussion. Linje er den eneste tilbage i
ordbogen, og jeg tror endda, at jeg har hørt Jørgen Lund tale om udtale
som begrundelse. Når jeg ser linje, hører jeg lindje, og så kommer jeg
til at tænke på jay, Joseph, Giuseppe - lydforskydninger - janitshar,
Janet, jingle, jumbojet, joggingtøj. Hvem udtaler disse ord "korrekt"?

<flame>

Hvis vi ikke vil acceptere at lære en ordentlig, tydelig og forståelig
udtale, så skal man ikke komme og sige, at vi skal stave sådan og sådan.

</flame>

De værste fejl, som vi skal hjælpe hinanden med at komme ud af, er de
forståelsesmæssige, der, hvor logikken holder op og lydgengivelsen tager
over uden forståelse for transitiv konstruktioner versus passiv, "de
grundliggende fejl" ynder jeg at kalde dem. Det skal selvfølgelig
være "de grundlæggende fejl."

Retskrivningsordbogen *TROR JEG* (jeg kigger ikke) ...

lader os skrive chat i stedet for tjat
tjekke i stedet for checke
Nordmændene ville være sjalu på vores stavning.
vermut er gledet ud til fordel for vermouth
kafe til fordel for cafe også med aigu café
bulevard blev i 1955 til fransk boulevard
og miljø må ikke længere være franske milieu.

De er taget fra en munter arktikel om retskrivning af en Henrik Veien,
skolekonsulent og 1. generations aalborgenser, som han skriver.

Jeg bliver så ked af det, når jeg ser, at man begynder at tale om
"korrekt" staveform. Hvorfor ikke kalde det anbefalinger, som fx.
skolelærere og offentlige myndigheder bør følge.

Skolelærere er vel også mennesker, som kan lave fejl, men det er ikke
fyringsgrund og skal ikke være det. Skal vi finde stavefejl i et
ministerium, som ikke har en korrekturlæser?

Jeg ved godt, at man er nødt til at ændre i H.C. Andersen udgivelser når
der kommer en ny retskrivningsordbog, for at læseoplevelsen bliver
nogenlunde let, og at HCA vistnok ikke altid stavede lige godt. Men det
bliver vel gjort med nænsomhed.

Jeg tror ikke, at de er på forkant, forlagenes HCA udgivelser, for så
ville de kun være "korrekte" i ganske få år ad gangen.

Det store ved vores ordliste synes jeg er, at man kan finde ord
som accession, zulukonger, Zürich, Hamburg og hamburger, lancere
financiere. Ord, som man kan være i tvivl om at få en rimelig
stavemåde til.

Så ministerierne kan slå op og se, hvad en passende stavemåde ville være.