Re: [LOCALE] sammansatta ord

Goran Andersson wrote:
> Det första steget, att ur "radio- och telefonteknik" härleda
> "radioteknik" och "telefonteknik", är inte särskilt svårt
> (även om det krävs ett visst mått av gissning).

Har du ett färdigt program som gör detta?  Det finns ett antal fall
att klara av:

radio- och telefonteknik       => radioteknik
radio- eller telefonteknik     => radioteknik
TV- och telefonteknik          => TV-teknik (med bevarat bindestreck)
radio- och TV-teknik           => radioteknik (utan bindestreck)
motor-, radio- och telefonteknik  => motorteknik, radioteknik
såväl radio- som telefonteknik => radioteknik
såväl motor- som radio- och telefonteknik => motorteknik, radioteknik
äppelodlare och -exportörer    => äppelexportörer
äppelodlar- och exportörförening => äppelodlarförening
äppelodlar- och -exportörförening => äppelodlarförening, äppelexportörförening

OK, det sista fallet är tveksamt.

> Syntaktisk information:
> 1) Ta med så många *rimliga* sammansättningar som möjligt.
> 2) För svenska språket, lägg in sammansättningsböjningar -
>    t.ex. används formen vecko- när substantivet "vecka" förekommer
>    (som första ord) i sammansättningar.

Jag menar att ordlistan bör innehålla:

 radio
 radio-
 vecka
 vecko-

Och då är sammansättningar som börjar med "vecka" förbjudna.  Jag tror
att aspell idag automatiskt tillåter vecka- när "vecka" finns i
listan.  För att inte tala om sammansättningar som börjar med
"veckans".

> 3) Markera ord- och böjningsklass för alla ord.

Om böjningsmönstret för "vecka" är:

  n, ns, s, -a/or -a/ors, -a/orna, -a/ornas

så kan man lägga -a/o- till detta för att härleda "vecko-" ur "vecka".
Jag tror ispell har stöd för detta, men inte aspell.  Hur är det med
myspell?  Men notera att -a/o- gäller för vecka, medan -a/- gäller för
flicka (flickcykel, flickskola) och endera -a/- eller -a/u- för gata
(gatlykta, gatubeläggning).

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)
  Aronsson Datateknik - http://aronsson.se/