Re: [LOCALE] sammansatta ord

Lars Aronsson <sslug@sslug> writes:

> [...]
> förekommer uttryck som "radio- och telefonteknik".  För
> stavningskontroll gäller här att "radioteknik" och "telefonteknik" är
> de två ord som ska stavningskontrolleras.  Alternativt de tre orden
> "radio-", "telefon-" och "-teknik".  Men även om "motorcykel" och
> "motorteknik" kan godkännas, så vill man kanske inte godkänna alla
> tänkbara sammansättningar, som "radiocykel" och "telefoncykel".
>
> Hur hanteras sammansatta ord i de olika stavningsprogrammen ispell,
> aspell, myspell och MS Word och deras olika svenska/danska/tyska

Hvad Word gør aner jeg ikke.

Så vidt jeg ved kan hverken ispell, aspell eller myspell andet end
tjekke om et ord forekommer i en ordliste, evt. om det er sammensat af
ord fra listen.

Eftersom danskere generelt splitter alt for mange sammensatte ord, har
vi valgt at den danske standardopsætning (i hvert fald af ispell) skal
være at tillade vilkårlige sammensætninger.

Det er naturligvis ikke optimalt.

Vi ser kun to mulige løsninger:
1. Ordlisten kommer til at indeholde alle lovlige sammensætninger[1]
2. Vi formaliserer reglerne for sammensætning af ord, sådan at
   stavekontrolprogrammerne får mulighed for at afgøre om en
   sammensætning er lovlig.

1 er næsten ren utopi, men hidtil er der ingen der har kunne klare 2
bare tilnærmelsesvis tilfredsstillende.

> Finns det något program som kan bryta upp "radio- och telefonteknik" i
> orden "radioteknik" och "telefonteknik", så att "radio- och
> motorcykel" kan få underkänt eftersom "radiocykel" är en felaktig
> (eller åtminstone väldigt ovanlig) sammansättning?

Jeg har ikke hørt om det, men det skulle vel ikke være så svært at
udvide (a|i|my)spell.

> Om vi vill uppnå detta, hur bör våra ordlistor vara konstruerade?

Lige netop i forhold til forkortede skrivemåder, mener jeg udelukkende
det er et spørgsmål om at stavekontrolprogrammerne skal lære at udfolde
konstruktionen.

I forhold til sammensatte ord generelt, er der som sagt to
muligheder. Den ene stiller ikke krav til ordlisternes konstruktion, men
den anden vil formentlig kræve nogle ekstra oplysninger for hvert
ord. En del af disse oplysninger vil formentlig være oplysninger om
ordklasse.

.Henrik

[1] Inden for rimelighedens grænser, ellers skulle listen være
uendelig, idet man altid kan konstruere længere ord.

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?