Re: [LOCALE] Google-ordbog

Hans Schou skrev:

> I et anfald af hedeslag,

Hvor har du været henne? ;-)

> fik jeg den tanke at man kunne bruge Google som ordbog.
>
> * for alle hjemmesider hvor sproget ligner dansk
> * for et domæne notér alle ord een gang
> * notér hvor mange gange et ord forekommer
>
> Nu var tanken så at de første 100.000 ord der optræder
> flest gange, sandsynligvis er stavet rigtigt.

Det er vist lidt vel optimistisk, men helt klart værd at
undersøge.

> Måske skulle man for hvert domæne kun tage de ord som
> optræder 50% flest gang, for på den måde eliminere ord der
> kan være stavet forkert.

Det vil vel kun eliminere tastefejl og ikke regulære
stavefejl.

> Det bliver ikke en komplet ordbog, men kunne det ikke
> blive noget der hendad der kan bruges?

Det kunne sikkert bruges som et bidrag til hvad der ellers
sker af ordbogsudvikling, men jeg er usikker på hvor
pålideligt det vil være.  Men hvis der er færre end en
promille fejl, så vil det være ganske godt.  Har du lyst til
at prøve det i praksis?

Jacob
--
"Hvis vi foruden de to fuldtræffere har 3 missere får vi
 overskud"                                           -- Kurt