Re: [ITPOLITIK] SOS - OSD

Hej!

Tak for dit indlæg, det kan jeg bruge.

mvh.
S.R

"Ole Husgaard" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse
news:sslug@sslug
Hej,

Mens vi venter på, at Erik forklarer hvordan swpat
influerer på ophavsretten for open source, vil jeg
lige svare på det, som der blev spurgt om.

Sigurd Rasmussen wrote:
> [...]
> programs from several different sources.
>
> Følgende sætning har jeg svært ved at forstå, fordi i mine øjne siger den
at
> kravet er at det omhandlede software skal være en del af en større bakke
for
> at licenshaver får ret til at give eller sælge softwaret videre. Men jeg
> mener ikke at det er sådan. Licensgiver har ret til at sælge eller give et
> program videre, mens licenshaver har ret til at give softwaret videre.
> Derudover mener jeg ikke at der foreligger noget faktisk krav om:
"component
> of an aggregate software distribution". Har jeg ret?

For at forstå dette, må man antage, at "an aggregate
software distribution" kan bestå af blot een enkelt
komponent.
Det er vigtigt, at retten til distribution ikke er
afhængig af distributionsformen eller den sammenhæng
hvori et stykke OSS distribueres.
Specielt skal det være muligt på samme CD at distribuere
OSS og ikke-OSS.

> 4. The license may restrict source-code from being distributed in modified
> form only if the license allows the distribution of "patch files" with the
> source code for the purpose of modifying the program at build time.
>
> Det her spørgsmål er måske af mere teknisk art, men jeg forstår ikke
> forskellen mellem de almindelige "derived works"-bestemmelserne i pkt. 3
og
> så "patch files"- bestemmelserne i pkt. 4. Kan nogen plz forklare mig den?

Juridisk er der ikke den store forskel, da "patch files"
her regnes for "derived works". Teknisk er det IMHO bare
list mere besværligt.
Ideen bag denne bestemmelse er beskrevet i bemærkningerne.

> En sidste ting - om nogen har en link, hvis kilde på en eller anden måde
er
> officiel eller har "tyngde" i miljøet, der forklarer pkt. 1, så ville jeg
> være meget glad for at få den. SSLUGs nyhedsserver er desværre ikke en
kilde
> som jeg kan benytte i afhandlingen, fordi det er svært at lave en
> kildekritik af den.

Måske "Open Sources. Voices from the Open Source Revolution"
af Eric S. Raymond, Marshall Kirk McKusick, Scott Bradner,
Richard Stallman, Michael Tiemann, Paul Vixie, Linus Torvalds,
Robert Young, Larry Wall, Bruce Perens, Tim O'Reilly, Jim
Hamerly, Tom Paquin, og Susan Walton?
http://www.sindominio.net/biblioweb/telematica/open-sources-html/node117.htm

M.v.h,

Ole Husgaard.

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum
hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #12870