Re: [ITPOLITIK] SOS - OSD

Hej,

Mens vi venter på, at Erik forklarer hvordan swpat
influerer på ophavsretten for open source, vil jeg
lige svare på det, som der blev spurgt om.

Sigurd Rasmussen wrote:
1. The license shall not restrict any party from selling or giving away the
software as a *component of an aggregate software distribution* containing
programs from several different sources.

Følgende sætning har jeg svært ved at forstå, fordi i mine øjne siger den at
kravet er at det omhandlede software skal være en del af en større bakke for
at licenshaver får ret til at give eller sælge softwaret videre. Men jeg
mener ikke at det er sådan. Licensgiver har ret til at sælge eller give et
program videre, mens licenshaver har ret til at give softwaret videre.
Derudover mener jeg ikke at der foreligger noget faktisk krav om: "component
of an aggregate software distribution". Har jeg ret?

For at forstå dette, må man antage, at "an aggregate software distribution" kan bestå af blot een enkelt komponent. Det er vigtigt, at retten til distribution ikke er afhængig af distributionsformen eller den sammenhæng hvori et stykke OSS distribueres. Specielt skal det være muligt på samme CD at distribuere OSS og ikke-OSS.

4. The license may restrict source-code from being distributed in modified
form only if the license allows the distribution of "patch files" with the
source code for the purpose of modifying the program at build time.

Det her spørgsmål er måske af mere teknisk art, men jeg forstår ikke
forskellen mellem de almindelige "derived works"-bestemmelserne i pkt. 3 og
så "patch files"- bestemmelserne i pkt. 4. Kan nogen plz forklare mig den?

Juridisk er der ikke den store forskel, da "patch files" her regnes for "derived works". Teknisk er det IMHO bare list mere besværligt. Ideen bag denne bestemmelse er beskrevet i bemærkningerne.

En sidste ting - om nogen har en link, hvis kilde på en eller anden måde er
officiel eller har "tyngde" i miljøet, der forklarer pkt. 1, så ville jeg
være meget glad for at få den. SSLUGs nyhedsserver er desværre ikke en kilde
som jeg kan benytte i afhandlingen, fordi det er svært at lave en
kildekritik af den.

Måske "Open Sources. Voices from the Open Source Revolution" af Eric S. Raymond, Marshall Kirk McKusick, Scott Bradner, Richard Stallman, Michael Tiemann, Paul Vixie, Linus Torvalds, Robert Young, Larry Wall, Bruce Perens, Tim O'Reilly, Jim Hamerly, Tom Paquin, og Susan Walton? http://www.sindominio.net/biblioweb/telematica/open-sources-html/node117.html

M.v.h,

Ole Husgaard.