Re: [ITPOLITIK] Open Source i den offentlige forvaltning?

>Hvis vi skal vare realisktiske kan vi glemme Open Source overhoved hvis
>ikke inköb af IT i den offentlige forvaltning laves ud fra et politiskt
>beslud om at konkurrerence er någet man må anstrenge sig for at skabe.

Der er fx. reel konkurrence på ESDH-markedet uden at der - endnu - er nogen ESDH-løsninger, der er open source.

>Hvad er "lav ambitionsniveau" i det her sammenhang?

Fx. noget så basalt som integration mellem dit sagsbehandlingssystem og din kontorpakke. Det findes pt. til fx. MS Office, Corel-pakken, Lotus Notes, GroupWise. Der er mig bekendt ikke nogen som endnu har lavet det til Star/OpenOffice. Men selv når det sker, mangler der fx. et open source alternativ til Outlook e.lign., som jo er noget nær det vigtigste arbejdsredskab efterhånden.

>At diskussionen er kliniskt ren fra politiske visioner?

Der er da masser af politiske visioner. De går bare på digital forvaltning, hvor det, selv for en open source-tilhænger som jeg, er svært på kort sigt at se open source som et reelt alternativ.

Mvh
Jesper