Re: [ITPOLITIK] Open Source i den offentlige forvaltning?

On Tue, 22 Apr 2003 23:02:39 +0000
Claus Hjort Kristiansen <sslug@sslug> wrote:

> En pænere måde end at skrive ikke MS produkter...

Er det ikke et lidt dårligt ord ? Lidt vegetarianskt? Et forslag, skriv
isted "Konkurrerende IT-systemer i den offentlige forvaltning. Er Open
Source bedre?"

> Det dækker egentlig bare over; Kan open source eller en blandning open
> source OS/closed source produkter bruges i en offentlig institution
> som fx en kommune og om der tilstrækkeligt programudbud
> (økonomisystemer/journaliseringssystemer og andre programmer en
> kommune/amt har brug for)...

Hvis en kommune bruger X så har de brug för
økonomisystemer/journaliseringssystemer som virker med X (hvis nu en
kommune/amt virklig hved hvad de har brug för ;-) .

Mange af de her økonomisystemer/journaliseringssystemer antar jag kördes
(og körs stadig) på mainframesystemer. Jag hved et sådant gammelt system
som kunde lave nesten alt fordi det var udvecklet af brugere af systemet
under 20 år. Så hvem i kommunen/amten er det som betämmer hvad som der
er behof af? De gamle mainframesystemen hade måske alt som man vil ha
idag, inklusive brugergrupper/användarföreningar. Problemet idag er
måske at der skal ind et nyt "management team" mellom udvicklere og
brugere med ehnvehr ny produkte.

Det virklige spörgsmålet er hvis kommuner/amter behöver konkurrence. Nu
har ju danske Konkurrencestyrelsen sagt at der ikke behövs nogen
konkurrence

http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2003_04/msg00086.html.utf8

så jag hved ikke hvem som skal laese din fagprøve...

//Erik

ps
hvad kommuner/amter behöver er en it-strategi basered på nogle enkle
ideologiske principer:
http://www.canopener.ca/pipermail/discuss/2003-April/000951.html