Re: [ITPOLITIK] DR skifter helt til MS MediaPlayer 9.0

On Fri, 04 Apr 2003 11:53:07 +0200, Jørgen Ramskov
<sslug@sslug> wrote:

>Jeg tror de fleste kan se det fornuftige i at benytte åbne standarder,
>problemet er bare at der ikke er nogen på dette område :(
>
>Der er Ogg Vorbis til lydsiden, men jeg ved ikke om det er helt klar til
>streaming (Erik, det må du vide mere om? ;) ). Mht. streaming video, så
>er der ikke rigtig nogen gode oplagte muligheder udover Real. Xiph.org
>er også på vej med noget og de skulle have første udgave klar engang til
>sommer så vidt jeg har forstået, men som det ser ud lige nu (så vidt jeg
>ved), så findes der simpelthen ikke noget frit, åbent format som DR osv.
> [...]

Som Peter skriver, findes der ikke nogle helt åbne formater til
streaming endnu.

Jeg mener dog at der er væsentlige forskelle mellem de udgifter der er
ved brug af de eksisterende lukkede formater:

Real: Gratis for brugerne at se, men koster for udbyderne at udsende.

WM9: I praksis gratis for udbyderne, da MS p.t. sponserer alt de kan
komme i nærheden af, for at vinde markedsandele. VM9 er _ikke_ gratis
for brugrne at se, da det enten kræver et MS-OS, eller en player der
betales licens til MS for. MS har ændret betingelserne med VM9, så man
kan købe licens til at fremstille playere til alternative OS'er-
dermed vil MPlayer overtræde MS's licensregler for brug af VM9,
såfremt denne opdateres til at håndtere dette format. MS selv siger
naturligvis, at dette er for at imødekomme ønsket om at deres
teknologi kan bruges på alternative platforme, men i virkeligheden er
det jo et forsøg på at skaffe sig licensindtægter fra brugere af
alternative OS'er... "Hvis ikke de vil købe vores OS, så sørger vi for
at de er nødt til at bruge vores player på deres platform, som vi så
tager licens for, uanset platform, og uanset om de selv har skrevet
deres player".

Hvis man skal vælge mellem de to onder, mener jeg at de public service
kontrakter kulturministeren netop har udsendt, afgør valget:
Stationernes udsendelser skal så vidt muligt kunne modtages af landets
borgere. Dette må betyde at borgerne ikke skal pålægges ekstra
udgifter i forbindelse med modtagelsen, hvad de vil blive, ved
modtagelse af VM9-streams.

Det må være op til udsendelsesvirksomhederne selv at afholde
udsendelsesudgifter. Det kan ikke være rimeligt, at de skubber denne
udgift over på borgerne, der så tvinges til at betale en ekstra
MS-skat for at modtage deres udsendelser.

Hilsen,
Erik L.