Re: [ITPOLITIK] DR skifter helt til MS MediaPlayer 9.0

Hej

Niels Elgaard Larsen wrote:
Peter> Jeg personlig vil opfordre SSLUG til at protestere over for kultur-
Peter> ministeren og kultur-udvalget over, at den dominerende public-service-
Peter> broadcaster i Danmark har valgt på Internettet udelukkende at broadcaste
Peter> ved hjælp af en lukket proprietær ikke standardiseret teknologi som reelt
Peter> kun er tilrådighed fra EEN leverandør.
Peter> Er der andre, der har samme holdning, eller er jeg bare lidt for
Peter> fokuseret ?
Jeg er enig. Men vi skal passe på at det ikke bliver set som en protest med at
de stopper med Real. For Real var også noget skidt. Faktisk synes jeg at
windows formaterne virker meget bedre end Real på Linux.
Vi burde argumentere for at det er tid til at vælge et helt frit format.

I den forbindelse vil jeg foreslå, at DR/TV2 skal forpligtes til at vælge standardiserede løsninger. Her kan jeg for audio foreslå MPEG-2 eller ISMA. For video kan jeg foreslå ISMA. ISMA er baseret på MPEG-4 og relevante RFC fra IETF.

Jeg ved godt, at MPEG-2 og MPEG-4 teknisk set ikke er en ÅBEN
standard, men i det mindste er de standardiseret af ITU og
alle kan købe specifikationerne.

P.t. findes der desværre ikke nogen standardiseret ÅBEN streaming-løsning,
men Xiph arbejder i det mindste på at få skrevet en RFC for streaming af Vorbis.

--PMM

Peter Maersk-Moller
Ogg/Vorbis support for MPEG4IP. YUV12, XviD, AVI and MP4 support
for libmpeg2. See http://www.maersk-moller.net/projects/