Re: [ITPOLITIK] FT: Udvalget for Videnskab og Teknologi, Alm. del - bilag 217

On Tue, Apr 01, 2003 at 04:17:07PM +0200, Carsten Svaneborg wrote:

> Bør SSLUG foreslå at TCO modellen også tager hensyn til
> maksimalt afkast af IT investeringer, eller at maksimere det
> samfundsøkonomiske/sociale udbytte af software investeringer.

Jeg synes det er relevant at kigge på samfundsøkonomien også.
Det scenario som teknologirådet lagde frem sagde jo noget
med et råderum på op mod 4 mia kr på kortere sigt og 6 mia kr
på lidt længere sigt. Men det indbefattede også en omlægning af udgifter
til maskinel og programmel, der i stor grad blev betalt til udlandet
(Microsoft og Sun), til en lidt øget udgift til arbejdskraft, konsulent-
arbejde, som er en indenlandsk lønudgift. Indenlandske lønudgifter har meget
større afledede effekter end udenlandske vareudgifter, såsom at de ansatte
bruger penge til indenlandsk forbrug, som genererer mere indenlandsk
arbejde samt skatter og afgifter bl.a på løn og varer. En indenlandsk lønudgift
vil derfor via denne multiplikatoreffekt være samfundsmæssigt langt
mindre belastende end import af maskiner og programmel.

Hilsen
keld