Re: [ITPOLITIK] mplayer

At 03:18 PM 5/31/02, you wrote:
On Fri, 31 May 2002, Gitte Wange wrote:

> <entry>
> <title>Klip nr. 1 S/h film</title>
> <starttime value="00:00:31.000" />
> <duration value="00:00:50" />
> <ref href="mms://filnavn_strippet_af_hensyn_til_ophavsret" />
> </entry>
>
> Er det så ikke et problem hvis du bare napper hele filen og ikke kun de
> 50 sekunder du HAR LOV TIL at se !?!?!?!

Der er flere ting du ikke gør rigtigt her, Gitte.

1) Hele filen er tilgængelig. Vi har vist allerede redegjort for, at
   hvis hele filen er tilgængelig, svarer det til at hele filen er
   offentliggjort. Niels har redegjort for konsekvenserne af
   offentliggørelse.

Men Niels' redegørelse bestrides som sagt af NetExept med baggrund i et latterligt eksempel... at det er latterligt, udelukker ikke at de kan få ret ved en evt. retsag.

2) Du har ikke etableret at der er indgået aftale om nogen indskrækning.
   Altså, du siger  "HAR LOV TIL", men du har ikke etableret at du ved at
   gøre noget tilgængeligt på den måde har indskrænket nogens normale
   rettigheder. Du kan derfor ikke forvente at nogen (inklusiv
   retssystemet) skal tage din "HAR LOV TIL" alvorligt.

Jvnf. ovenstående, har man LOV TIL at se ting der er offentliggjort links til - ikke ting der findes ved links man gætter eller sniffer sig frem til.

3) Det rigtige at gøre, må være at lægge en begræsning på serveren,
   således at man kun kan se den del af filen, som du ønsker skal være
   tilgængelig. Dermed slipper du for at argumentere overhovedet. Dette
   har paraleller til diskussionerne omkring deep-linking.

Heeeelt enig !

Som jeg har sagt nogle gange, mener jeg også DR selv "er ude om det", når det benytter et gratis system der ikke tilbyder beskyttelse af deres materiale - på samme måde som at slikmutter må forvente et vist svind, hvis hun lader slikket stå frit fremme i børnehøjde. I ingen af tilfældende mener jeg dog at "synderen" har lovlig adgang til varerne...

Men det er netop derfor MM Manager har udviklet et pay-per-view system til streaming media, hvor der udstedes en licens til hver enkelt bruger på hver enkelt forespørgsel, en licens der giver ret til at afspille det forespurgte, og ikke andet ;-)

Udbyder vil med dette system kunne sætte "prisen" til kr. 0,- og på denne måde give sine brugere adgang til gratis at se det materiale udbyderen ønsker, mens adgang til "skjulte" data der sniffes ud af meta-filer ikke vil være mulig...

Hilsen,
Erik