Re: [ITPOLITIK] mplayer

At 10:15 AM 5/31/02, you wrote:
On Fri, 31 May 2002, Erik Lange wrote:

> Tilgængelig ja - men ikke offentliggjort - og derfor mener jeg stadig ikke,
> at det at en fil tilgængelige, giver dig samme rettigheder til filen, som
> hvis den er offentliggjort.

Antag at nogen laver en julekalender, og offentliggør url'en:

http://www.example.org/julekalender.php?dag=1

den 1. december. De lover så at hver dag vil der komme en ny kalenderlåge.

En kvik lille "cracker" tester allerede første dag med

http://www.example.org/julekalender.php?dag=24

Og, Vildt! Den 24. ligger der allerede!

Er billedet for den 24ende offentliggjort? Er det offentligt tilgængeligt?

Det er efter min mening hverken offentligt tilgængeligt (da det kræver viden der ikke er tilgænglig på hjemmesiden at få det frem) eller offentliggjort af udbyderen.

Hvis den lille cracker offentliggør url'en på en mailingliste, er det ham der har offentliggjort det - som Niels gjorde igår med DR's filer - men det har han ingen ret til, og hans offentliggørelse giver ham ikke samme rettigheder som hvis udbyderen selv havde offentliggjort den viden der skal til for at hente billedet for den 24.ende...

Det er naturligvis et latterligt amatøragtigt bureau der har lavet kalenderen... men det gør det ikke ligligt at cracke den ;-)

Er det uatoriseret indtrængen efter din mening?

Ja.

"Det norske softwarehus Netaxept, der står bag de danske internetmediers nye mikrobetalingssystem, samarbejder i øjeblikket med politiet om at finde gerningsmændene til sidste uges hackeraktiviteter."

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14759

- er et eksempel på dette fra sidste uge... Netaxept havde lavet et latterligt usikkert system, men det var ikke ensbetydende med at det var lovligt at læse hvilke transaktioner der var gennemført i systemet - selvom det kunne gøres ved at gætte sig frem til url'en ;-)

Hilsen,
Erik