Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

On Thu, 30 May 2002, Erik Lange wrote:

> F.eks. har TV2 ikke rettigheder til at streame sport - men istedet for at
> skulle klippe fysisk i en enkodet fil af Nyhederne hvor der indgår et
> sportsindslag, så laver man "meta-klip" på ovenstående måde, af de indslag
> der ligger før og efter sporten.
>
> På denne måde bliver sporten aldrig offenliggjort på Nettet.

Så kommer man ind på hvornår noget er offentliggjort.

Lad os drage en parallel. Et galleri holder en udstilling med en række
billeder. Nogen af disse billeder er det ikke meningen at folk skal se. Så
alle får nogen briller på, der automatisk viser grå flader der hvor disse
billeder er. Disse briller udleveres uden yderligere kommentarer ved
indgange, med en bemærkning om at man må have en god udstilling og at
brillerne er nødvendige for at se billederne. En mand bliver imidlertid så
plaget af disse briller - fordi hans næse er for stor til dem - at han
tager dem af for at massere sin næseryg. Han opdager at han kan se
billederne uden briller.

Er billederne blevet offentliggjort eller ej?

> Hvis man ved at kigge i koder sniffer sig frem til original filen og
> downloader denne, får man altså adgang til materiale der aldrig har været
> offentliggjort på Nettet, hvorfor man ikke kan hævde at der er tale om en
> lovlig kopi af offentliggjort materiale ! ;-)

Hvad hvis jeg konstruerer en smil afspiller, der ved en fejl ikke
overholder klipbegynd, end?

> Der er for mig ingen tvivl om, at såfremt ASF/SMIL-filen kun giver adgang
> til dele af filen via streaming, henter man altså ikke-offentliggjort
> materiale ved at downloade filen... og det er der vel ingen af jer der
> mener at man må, eller hur ? ;-)

Det bygger på en antagelse om offentliggjorthed, som langtfra er klar.

Mads

  7)  Sacrifice a small animal for Good Luck

 (step 7 of 8 in configuring the Open Source Global File System for Linux)