Rettigheder, mv. Re: [ITPOLITIK] mplayer

On Thu, 30 May 2002, Erik Lange wrote:

> Det er muligt du ikke kalder det for beskyttelse - men rent juridisk er det
> en omgåelse af den service du får stillet til rådighed.

Det er noget vrøvl. Hvis jeg går ind på en webside og de viser mig et
billede, må jeg gerne gemme det på min harddisk. Jeg må tage det frem og
kigge på det ligeså tit jeg vil. Jeg må muligvis ikke bruge det i andre
sammenhænge, men det er altså et billede udgiveren har stillet til
rådighed for mig, iogmed at han har vist det på min skærm.

Hvis, jeg får at få adgang til billedet, har skullet sige ja til nogen
bestemte regler kan man snakke om indgåelse af en aftale, men ikke hvis de
bare naivt har forsøgt at fjerne en menu. Det holder ikke.

> HTML-filer er heller ikke beskyttede imod at du laver en "view-source" og
> kopier kode som andre har lavet til dit eget site - men medmindre udgiveren
> af HTML-koden gider dig ret til dette, er der tale om uatoriseret brug af
> hans kode. Og det uanset hvor nemt du let det er...

Men, du kan ikke argumentere for at jeg ikke må bruge den information der
er i siden. Jeg må ikke bruge den til ulovlige formål, men jeg må godt
bruge den til lovlige formål.

> Selvom folk har glemt
> at låse deres hoveddør, vil der stadig være tale om indbrud, hvis du går
> ind af deres hoveddør uden at være inviteret... ;-)

Vrøvl. For at noget kan karakteriseres som indbrud, skal der være udvist
"betragteligt kriminel energi" - det er blandt andet derfor at
forsikringer kan undtage tyveri af rede penge, hvis du har glemt at låse
din hoveddør. Den der døranalogi duer ikke til de her ting.

Ovenstående er iøvrigt en beskrivelse af (muligvis) ulovlig indtrængen og
eventuelt (hvis man fjerner noget) tyveri. (Jeg er ikke jurist).

Mads

Remember, never ask a geek "why"; just nod your head and back away slowly...