Gemme streamede ting. Re: [ITPOLITIK] mplayer

On Thu, 30 May 2002, Gitte Wange wrote:

> Og nu til dagens etiske indslag:
> Tror du virkelig ovenstående er meningen med streaming ?
>
> Jeg ved godt at det rent teknisk kan lade sig gøre at gemme en stream på
> ens harddisk. Det kan osse rent teknisk lade sig gøre at gå fra regningen
> på Vagabondos.

Gitte. Du argumenterer for at Niels's omgang med digitalt indhold ikke må
forskydes i tid. Du forsøger at fratage ham hans "temporale" frihed.

Det er forkert. Hvis du accepterer at der skal gælde den slags rettigheder
for udbyderen, må du acceptere at alle udbydere skal have 100% kontrol
over alt medie indhold, så de definerer tid, sted, og formål 100%.

Dermed accepterer du lovgivning ala DMCA.

Der holder ikke.

Jeg er klar over at det for folk som dig og Erik Lange kan gøre lidt ondt,
men frihed er aldrig uden omkostninger.

> Det er ikke ensbetydende med at man _gør_ det ...

Den analogi holder overhovedet ikke. Det ved du vist også godt.

> Hvis DR - eller andre der udbyder deres medieindhold via en streaming
> server - mente at du skulle downloade filen så havde de nok bare lagt et
> link op på siden direkte til filen. Derved kunne de spare en masse kroner
> til licens til streaming serveren ...

Sludder. Streaming er en service overfor forbrugeren. Hvis man har lagt
indhold ud der kan forbruges, kan man ikke, jævnfør ovenstående, stille
den slags tåbelige krav.

> Ovenstående er hvad jeg vil betagne som gement tyveri ... bare mine
> tanker ..

Du har tænkt for lidt, Gitte. Jeg forstår dig, men tænk igen.

Mads

You know you're a Linux geek when...

    You feel an undefined sense of shame when the advice you give on
    Windows 9X works.

                                                     - segfault