Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Erik> At 02:15 AM 5/31/02, you wrote:
> [...]

Erik> Det er kun nemt hvis udbyderen bruger et gratis system fra en leverandør der
Erik> ikke ved hvad sikkerhed betyder, eller hvis udbyderen ikke sætter sin server
Erik> op til at beskytte hans indhold -

Ja, men jeg tog udgangspunkt i dit eksempel, hvor man skal rette et tidspunkt
i en URL for at se fx en tidligere udsendelse.

Men den url vi her snakker om, fremgår aldrig af hjemmesiden - den ligger gemt i en metafil som du skal åbne og manipulere indholdet af.

Erik>i Real kan man f.eks. på server og enkoder
Erik> og enkoder sætte om folk må læse kildeteksten til meta-filerne eller ej - men
Erik> uanset hvad, så må du ikke gå ind i et uaflåst hus og begynde at fjerne ting...

Men jeg må godt gå ind på en hjemmeside og hente ting. Det er det man har
hjemmesider til.

Ja - men du må ikke hente ting der ikke er på hjemesiden og hævde at de har været offentliggjort på hjemmesiden.

At du gætter dig til at der ligger noget andet på serveren end det du har adgang til via hjemmesiden, er ikke lig med offentliggørelse af det materiale du på denne måde finder frem til - og giver dig altså ikke de rettigheder du ville ha' hvis det havde været offentliggjort på en hjemmeside.

Erik> Det er naturligvis dumt at lade være med at låse sin hoveddør når man går
Erik> hjemmefra, men det lovligør altså ikke tyveri af ens ejendele ;-)

Jeg har ikke sagt noget om tyveri og jeg kan ikke se hvad det har med sagen at
gøre. Ejendomsret og ophavsret er ikke det samme og man kan heller ikke gøre
det til det samme med søgte analogier.

Jeg har heller ikke sagt, at man må begå ulovligheder, hvis det er nemt.

Jeg siger bare at der ikke er nogen nem teknisk definition på hvornår noget er
offentliggjort. Og jeg køber i fald ikke at noget kun er offentliggjort, hvis
der ligger en reference til det.

?

Du må altså godt gætte dig til adressen til TV2's intranet, og hvis du kan bryde adgangskoden, så mener du at deres intranet er offentligt tilgængeligt ?

Hvis du ejer en ting og jeg tager den, så er det tyveri.
Hvis du har ophavsret til et værk og jeg laver en kopi til mig selv,
så afhænger det af om du har offentliggjort værket.

Ja - og når du manipulerer med information du har fundet på en hjemmeside, og derved skaffer dig adgang til mere end det der har været offentliggjort - så er det ikke ensbetydende med at det er offentliggjort - heller ikke hvis du spreder metoden til andre, så er det dig der har offenliggjort det, og det har du ihvertfald overhovedet ingen ret til.

Hilsen,
Erik