Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Quoting Erik Lange (sslug@sslug):

> Du må da godt forlade dit hjem ulåst, uden at det giver nogen ret til at gå
> ind og ta' hvad de har lyst til ;-)

Ja, og hvis jeg så har ting derinde til låns, og det bliver stjålet, så må
jeg jo erstate det. På samme måde må TV2 være erstatningspligtige overfor
retighedshaver hvis de ligger materialle på nettet der er så nemt at få fat
i uden nogen sikkerhed overhovedet.

Det er og bliver ulovligt at lægge beskyttet materialle på nettet. Man kan
ikke bare bagefter komme og påstå at det skam ikke var intentionen at
enhver bare kunne hente det uden nogen adgangskontrol overhovedet.

> Der er tale om at man omgår en beskyttelse af indhold og skaffer sig
> uretmæssigt adgang til dette.

Nej, der er jo ikke nogen beskyttelse. Du sidestiller "view source" med
hackning - det er jo latterligt!

Og efter at URL'en er blevet offentliggjort på en mailingliste som den her,
så må de være forpligtiget til at ændre den - ellers svare det til at jeg
password beskytter noget med et password jeg godt ved er alment kendt. Og så
bagefter forsvarer mig selv med, jamen det var jo password beskyttet.

> Hidtil er der blevet argumenteret for at man har lov til at hente filer
> fordi de har været offentliggjort - men hvis filerne ikke har været
> offentliggjort i deres helhed, har man ifølge denne logik kun ret til at
> kopiere de offentliggjorte dele.

Hvis du lægger dem på en server hvorfra de kan downloades uden at serveren
checker for brugernavn/password, IP nummer eller andre effektive
adgangskontrol, så er materiallet ikke tilstrækkeligt beskyttet til at du
kan påstå at det ikke er offentligt tilgængeligt.

Offentligt tilgængeligt -> offentliggjort - undtagen hvis den part der
gjorde det offentligt tilgængeligt ikke havde rettigheder hertil.

Derfor hvis TV2 gør noget af deres eget materialle offentligt tilgængeligt
ved at lægge det på en streaming server, så er det lovligt for mig at
kopiere uanset om TV2 havde til hensigt at give mig den mulighed eller ej.

Hvis TV2 derimod gør noget materialle de IKKE har ret til, f.eks. sports
udsendelser, tilgængeligt på en streaming server, så er de
erstatningspligtige overfor retighedshaver. Deres intentioner, og måder at
forsøge at skjule information om hvordan man downloader er ligegyldig.

Om min kopi i det sidste tilfælde så er ulovlig, er det jeg kalder gråzonen.
Det kommer i sidste ende an på udfaldet af retssagen imod TV2.
Retighedshaver vil næppe kunne retsforfølge mig, så længe de ikke også
retsforfølger TV2.

Mvh. Baldur