Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Erik> At 07:42 PM 5/30/02, you wrote:
> [...]

Erik> Dette sker ved at man i ASF- (WindowsMedia) / SMIL- (Real) filen angiver et
Erik> klip med en start og en slut tid for en del af filen, som man ønsker at
Erik> offentliggøre.

Erik> F.eks. har TV2 ikke rettigheder til at streame sport - men istedet for at
Erik> skulle klippe fysisk i en enkodet fil af Nyhederne hvor der indgår et
Erik> sportsindslag, så laver man "meta-klip" på ovenstående måde, af de indslag der
Erik> ligger før og efter sporten.

Erik> På denne måde bliver sporten aldrig offenliggjort på Nettet.

Det er jo en definitionssag.
Jeg har mange gange rettet i en Real URL for at ændre starttidspunktet.
Som regel fordi det var forkert, så klippet startede 5 minutter inde i en udsendelse.
Men jeg har også set et par udsendelse der ikke var links til.

Nej - det offentliggjorte er det som du har adgang til fra den webside du kigger på - ikke hvad du skaffer dig adgang til ved at manipulere ved det offentliggjorte.

Når det er så nemt, betrager jeg det som offentliggjort.

Så når folk ikke har låst deres hoveddør, så du bare kan gå ind og ta' hvad du vil ha', så er det også lovligt - fordi det er jo så nemt ?

Vrøvl !

Jeg ved i hvert fald at hvis TV2 lå inde med materiale, jeg havde ophavsret
til og det slap ud på den måde, så ville jeg mene, at TV2 havde offentliggjort
det. De ved jo godt at man kan gøre det.

Nej - hvad du kan og hvad du må, er ikke det samme.

Og hvis jeg havde en Real server med optagelser af fx mit akvarie
og jeg så lagde alle VM kampene (som jeg lovligt havde grappet fra TV2) på
Real serveren sådan at man kunne dem ved at ændre tiden i en URL, så er jeg
sikker på at TV2 ville komme efter mig.

Øh.. hvorfor skulle de det ?

Hvis du har grabbet noget lovligt fra TV2, så er det jo lovligt ;-)

Derimod må jeg godt lægge kampene på min SFTP server, så jeg kan gense dem når
jeg er på arbejde. Men så skal der være et fornuftigt password.

Der er ingen forskel på dette og dit ovenstående eksempel - i det ene tilfælde låser du din hoveddør, i det andet ikke - spørgsmålet er om du inviterer folk ind for at se dit hjem..

Eller hvad med amerikanske myndigheder der dummede sig ved at udlevere PDF
dokumenter, hvor de havde "fjernet" fortrolige oplysninger ved at bruge en PDF
funktion, der lavede sorte firkanter over dem. Det betragter jeg også som
offentliggørelse.

Det svarer lidt til at jeg OCR-scanner en bog ROT-13 koder den, lægger den på min hjemmeside og påstår at den ikke er offentliggjort.

Jeg kan ikke lige følge din logik her....

Hvis du vælger at offentliggøre enkelte kapitler af en bog, mener du så at folk har samme rettigheder til alle kapitler i bogen, også dem du ikke har offentliggjort ?

WrttnrggrecnnngrauryqrynswreynrfreqrggrQrgunevvxxrsnnrgybigvyFxnzwrt

Erik> Hvis man ved at kigge i koder sniffer sig frem til original filen og
Erik> downloader denne, får man altså adgang til materiale der aldrig har været
Erik> offentliggjort på Nettet, hvorfor man ikke kan hævde at der er tale om en
Erik> lovlig kopi af offentliggjort materiale ! ;-)

Erik> Såfremt original-filen bliver afspillet i sin helhed via ASF/SMIL-filen, kan
Erik> jeg godt se at I kan ha' ret i at man må lave en privat kopi efter den nye lov
Erik> - lige indtil loven om digitalkopiering bliver overrulet af EuroDMCA!

Erik> Der er for mig ingen tvivl om, at såfremt ASF/SMIL-filen kun giver adgang til
Erik> dele af filen via streaming, henter man altså ikke-offentliggjort materiale
Erik> ved at downloade filen... og det er der vel ingen af jer der mener at man må,
Erik> eller hur ? ;-)

Dem der lagde materialet på serveren kunne forudse (eller burde have forudset)
at det ville blive downloaded. Derfor er det offentliggort.

Øh... den der ikke låser sin hoveddør burde forudse at han vil blive bestjålet - derfor er det ikke tyveri at gå ind i vedkommendes hjem og fjerne ting ?

Vrøvl !

Jeg vil sammenligne det med at jeg i min signatur har offentliggjort URL'en www.agol.dk/nogenpc

Du kan jo godt lukke af for adgang til din hovedurl, mens du lader folk komme ind på undersider - men ved at gi' dem lov til at komme ind på en underside, mener du at folk har ret til at bryde dit password på hovedsiden ?

Vrøvl !

Jeg kan så ikke påstå at URL'en www.agol.dk er hemmelig. For der er nok nogle fra
itpolitik, der finder på at se, hvad der ligger www.agol.dk og den ligger jo
på serveren. Det kræver jo at man manipulerer med URL'er :-)

Url'en er ikke hemmelig, men indholdet på den kan sagtens være det ;-)

Hilsen,
Erik