Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Erik> At 07:42 PM 5/30/02, you wrote:
> [...]

Erik> Dette sker ved at man i ASF- (WindowsMedia) / SMIL- (Real) filen angiver et
Erik> klip med en start og en slut tid for en del af filen, som man ønsker at
Erik> offentliggøre.

Erik> F.eks. har TV2 ikke rettigheder til at streame sport - men istedet for at
Erik> skulle klippe fysisk i en enkodet fil af Nyhederne hvor der indgår et
Erik> sportsindslag, så laver man "meta-klip" på ovenstående måde, af de indslag der
Erik> ligger før og efter sporten.

Erik> På denne måde bliver sporten aldrig offenliggjort på Nettet.

Det er jo en definitionssag.
Jeg har mange gange rettet i en Real URL for at ændre starttidspunktet.
Som regel fordi det var forkert, så klippet startede 5 minutter inde i en udsendelse.
Men jeg har også set et par udsendelse der ikke var links til.

Når det er så nemt, betrager jeg det som offentliggjort.
Jeg ved i hvert fald at hvis TV2 lå inde med materiale, jeg havde ophavsret
til og det slap ud på den måde, så ville jeg mene, at TV2 havde offentliggjort
det. De ved jo godt at man kan gøre det.

Og hvis jeg havde en Real server med optagelser af fx mit akvarie
og jeg så lagde alle VM kampene (som jeg lovligt havde grappet fra TV2) på
Real serveren sådan at man kunne dem ved at ændre tiden i en URL, så er jeg
sikker på at TV2 ville komme efter mig.

Derimod må jeg godt lægge kampene på min SFTP server, så jeg kan gense dem når
jeg er på arbejde. Men så skal der være et fornuftigt password.

Eller hvad med amerikanske myndigheder der dummede sig ved at udlevere PDF
dokumenter, hvor de havde "fjernet" fortrolige oplysninger ved at bruge en PDF
funktion, der lavede sorte firkanter over dem. Det betragter jeg også som
offentliggørelse.

Det svarer lidt til at jeg OCR-scanner en bog ROT-13 koder den, lægger den på
min hjemmeside og påstår at den ikke er offentliggjort.

WrttnrggrecnnngrauryqrynswreynrfreqrggrQrgunevvxxrsnnrgybigvyFxnzwrt

Erik> Hvis man ved at kigge i koder sniffer sig frem til original filen og
Erik> downloader denne, får man altså adgang til materiale der aldrig har været
Erik> offentliggjort på Nettet, hvorfor man ikke kan hævde at der er tale om en
Erik> lovlig kopi af offentliggjort materiale ! ;-)

Erik> Såfremt original-filen bliver afspillet i sin helhed via ASF/SMIL-filen, kan
Erik> jeg godt se at I kan ha' ret i at man må lave en privat kopi efter den nye lov
Erik> - lige indtil loven om digitalkopiering bliver overrulet af EuroDMCA!

Erik> Der er for mig ingen tvivl om, at såfremt ASF/SMIL-filen kun giver adgang til
Erik> dele af filen via streaming, henter man altså ikke-offentliggjort materiale
Erik> ved at downloade filen... og det er der vel ingen af jer der mener at man må,
Erik> eller hur ? ;-)

Dem der lagde materialet på serveren kunne forudse (eller burde have forudset)
at det ville blive downloaded. Derfor er det offentliggort.

Jeg vil sammenligne det med at jeg i min signatur har offentliggjort URL'en  www.agol.dk/nogenpc

Jeg kan så ikke påstå at URL'en www.agol.dk er hemmelig. For der er nok nogle fra
itpolitik, der finder på at se, hvad der ligger www.agol.dk og den ligger jo
på serveren. Det kræver jo at man manipulerer  med URL'er :-)

--
   Niels Elgaard Larsen
   email: sslug@sslug