Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

At 12:08 AM 5/31/02, you wrote:
Quoting Erik Lange (sslug@sslug):

> [...]
>
> Men:
>
> I mange tilfælde er det kun en del af hele filen der stilles til rådighed
> som streaming.
>
> Dette sker ved at man i ASF- (WindowsMedia) / SMIL- (Real) filen angiver et
> klip med en start og en slut tid for en del af filen, som man ønsker at
> offentliggøre.
>
> F.eks. har TV2 ikke rettigheder til at streame sport - men istedet for at
> skulle klippe fysisk i en enkodet fil af Nyhederne hvor der indgår et
> sportsindslag, så laver man "meta-klip" på ovenstående måde, af de indslag

Så begår de helt klart lovbrud! Jeg må heller ikke efterlade min bil med
nøglerne i tændingen.

Du må da godt forlade dit hjem ulåst, uden at det giver nogen ret til at gå ind og ta' hvad de har lyst til ;-)

> På denne måde bliver sporten aldrig offenliggjort på Nettet.

Det er vist op til en dommer at afgøre. Hvis jeg var retighedshaver til det
pågældende sport indslag, så ville jeg helt klart gå efter dem med pengene
-> TV2.

Som sagt diskuterede jeg det med DR i '98 - deres advokater nåede frem til samme konklusion sem jeg...

> Såfremt original-filen bliver afspillet i sin helhed via ASF/SMIL-filen,
> kan jeg godt se at I kan ha' ret i at man må lave en privat kopi efter den
> nye lov - lige indtil loven om digitalkopiering bliver overrulet af
> EuroDMCA!

EuroDMCA forbyder det heller ikke. Der er ikke nogen kryptering der er
omgået. EuroDMCA direktivet indeholder valgfrie bestemmelser til ære for
danmark, så at vi kan beholde vores ret til digital kopiering.

Der er tale om at man omgår en beskyttelse af indhold og skaffer sig uretmæssigt adgang til dette.

Hidtil er der blevet argumenteret for at man har lov til at hente filer fordi de har været offentliggjort - men hvis filerne ikke har været offentliggjort i deres helhed, har man ifølge denne logik kun ret til at kopiere de offentliggjorte dele.

> Der er for mig ingen tvivl om, at såfremt ASF/SMIL-filen kun giver adgang
> til dele af filen via streaming, henter man altså ikke-offentliggjort
> materiale ved at downloade filen... og det er der vel ingen af jer der
> mener at man må, eller hur ? ;-)

Måske - det er en gråzone. Men i såfald vil det svare til at stjæle en ulåst
bil med nøglerne efterladt i tændingen. Det er ulovligt, men det er også
ulovligt at efterlade bilen sådan.

Det er stadig ikke ulovligt at forlade sit hjem ulåst ... men det er ulovligt at gå ind i andres hjem og hente noget uden ejerens samtykke.

Hilsen,
Erik