Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Quoting Erik Lange (sslug@sslug):

> [...]
>
> Men:
>
> I mange tilfælde er det kun en del af hele filen der stilles til rådighed
> som streaming.
>
> Dette sker ved at man i ASF- (WindowsMedia) / SMIL- (Real) filen angiver et
> klip med en start og en slut tid for en del af filen, som man ønsker at
> offentliggøre.
>
> F.eks. har TV2 ikke rettigheder til at streame sport - men istedet for at
> skulle klippe fysisk i en enkodet fil af Nyhederne hvor der indgår et
> sportsindslag, så laver man "meta-klip" på ovenstående måde, af de indslag

Så begår de helt klart lovbrud! Jeg må heller ikke efterlade min bil med
nøglerne i tændingen.

> På denne måde bliver sporten aldrig offenliggjort på Nettet.

Det er vist op til en dommer at afgøre. Hvis jeg var retighedshaver til det
pågældende sport indslag, så ville jeg helt klart gå efter dem med pengene
-> TV2.

> Såfremt original-filen bliver afspillet i sin helhed via ASF/SMIL-filen,
> kan jeg godt se at I kan ha' ret i at man må lave en privat kopi efter den
> nye lov - lige indtil loven om digitalkopiering bliver overrulet af
> EuroDMCA!

EuroDMCA forbyder det heller ikke. Der er ikke nogen kryptering der er
omgået. EuroDMCA direktivet indeholder valgfrie bestemmelser til ære for
danmark, så at vi kan beholde vores ret til digital kopiering.

> Der er for mig ingen tvivl om, at såfremt ASF/SMIL-filen kun giver adgang
> til dele af filen via streaming, henter man altså ikke-offentliggjort
> materiale ved at downloade filen... og det er der vel ingen af jer der
> mener at man må, eller hur ? ;-)

Måske - det er en gråzone. Men i såfald vil det svare til at stjæle en ulåst
bil med nøglerne efterladt i tændingen. Det er ulovligt, men det er også
ulovligt at efterlade bilen sådan.

Eller, man kan sammenligne det med at P3 lavede en hjemmeside med mp3 filer
af diverse musik de har spillet idag. Det vil givetvis være ulovligt at
downloade, men mon ikke det er TV2 som får størst problemmer når politiet
dukker op? Og så hjælper det ikke meget at de har skrevet på siden at man
altså ikke må downloade filerne, men kun lytte til dem.

Mvh. Baldur