Grænser for lovlig kopiering? (Was: mplayer)

Erik Lange skrev:

> Nej - du kan modtage den på de betingelser de giver dig
> mulighed for - hvis dette ikke inkluderer download uden
> at du selv manipulerer med deres kode, har du _ikke_ ret
> til at downloade filen...

Betyder det at jeg allerede når jeg hører P1 på et
ikke-microsoft-system bryder lov om ophavsret?

Hvis ikke? Hvor går grænsen så mellem lovlig og ulovlig
manipulation med rettighedshavernes distributionssoftware
så?

> Se min tidligere mail - dette var blevet indført med
> VHS-maskinen, hvis det havde været teknisk muligt, og er
> nu ved at blive gennemført med digital tv, da men nu
> rent teknisk kan fratage brugeren valget ;-)

Det kan de da ikke. De kan kun gøre det besværligt (ligesom
forlagene der trykker bøgerne på papir i stedet for bare at
lægge en SGML-fil på deres websted) eller ulovligt.

> Jeg tror Gitte mener tyveri af andres rettigheder ;-)

Rettigheder kan mig bekendt kun stjæles, hvis de findes i
form af ihændehaverpapirer.

Jacob
--
"Those who profess to favor freedom and yet depreciate
 agitation, are people who want crops without ploughing the