Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

On Thu, 30 May 2002, Erik Lange wrote:

> Forkert !

Det kan jeg ikke finde nogen lov, der underbygger.

> Ved at offentliggøre et webside, giver DR dig heller ikke ret til at kigge
> i kildekoden og bruge denne !

Så vidt jeg kan se af §12 stk 1, så må jeg gerne fremstille enkelte
eksemplarer af DR's webside til eget brug. Jeg må naturligvis ikke
publicere dem.  At se på HTML-koden vil jeg betragte som 'eget brug'.

> Det er denne aftale du bryder, ved at bruge indholdet på anden måde end det
> er præsenteret for dig af DR !

Det kan jeg heller ikke finde belæg for i loven. Hvis et værk (f.eks. et
musikstykke) er offentliggjort, så må jeg lave en kopi til eget brug. Der
står intet i loven om, at kopien skal være præcis magen til det
offentliggjorte værk (f.eks. må jeg gerne lave kopien som MP3-fil).

Jeg kan med andre ord ikke finde belæg for i loven, at jeg ikke må gemme
en kopi af streamet materiale som en fil til eget brug.

> Jeg diskuterede dette med DR tilbage i '98 - netop omkring streaming - og
> ved at deres advokater har undersøgt det og at det ifølge loven forholder
> sig som jeg ovenfor skitserer - det er altså ikke noget jeg selv har fundet
> på ;-)

Det ville være rart, hvis du kunne underbygge dette med et par
refererencet til paragraffer.  Ophavsretsloven:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0061829.htm

/Ole - som nu har deeplinket til Ophavretsloven.
--
The way you fix [the political problems] is to get up off said
backsides and write to politicians, propose alternatives, write