Re: [ITPOLITIK] mplayer

At 05:47 PM 5/30/02, you wrote:
>>>>> "Erik" == Erik Lange <Erik> writes:

Erik> Det er muligt du ikke kalder det for beskyttelse - men rent juridisk er det en
Erik> omgåelse af den service du får stillet til rådighed.

Det er jeg ikke enig i. Og mig bekendt er der ikke nogen domme om det.

Erik> HTML-filer er heller ikke beskyttede imod at du laver en "view-source" og
Erik> kopier kode som andre har lavet til dit eget site - men medmindre udgiveren af
Erik> HTML-koden gider dig ret til dette, er der tale om uatoriseret brug af hans
Erik> kode.

Ja, og det er fordi Lov om Ophavsret siger at jeg ikke må.
Så medmindre jeg har indgået en aftale/licens (er autoriseret) må jeg ikke.

Men jeg må fx godt downloade Dronningens nytårstale og putte en masse grimme ord
ind i den til min egen fornøjelse. Det står der nemlig ikke noget om i loven.

Erik> Og det uanset hvor nemt du let det er... Selvom folk har glemt at låse
Erik> deres hoveddør, vil der stadig være tale om indbrud, hvis du går ind af deres
Erik> hoveddør uden at være inviteret... ;-)

Præcis. Og igen er det fordi, der er en lov, der siger at jeg ikke må.

Altså.
Loven siger at jeg ikke må distribuere andres værker uden tilladelse og at jeg
ikke må gå ind i andres huse uden tilladelse.

Loven siger, at jeg godt må kopiere offentliggjorte værker og at jeg godt må
kigge på andres huse.

Derfor kan man ikke forbyde besøgende på ens hjemmeside at downloade indhold
og jeg kan heller ikke male et abstrakt billede på mit hus og kræve penge af
folk, der kikker på det fra fortorvet. Jeg kan ikke engang kræve penge af
folk, der fotograferer mit hus.

Nej - men de har ikke ret til at gå ind i din forhave for at få et bedre billede !!!

De skal blive stående ude på den offentlige vej - og i vores tilfælde har du ikke ret til at gå om bag den teknologi som værket udbydes i, for at kunne modtage på anden vis end det er tiltænkt fra DR's side...

Hilsen,
Erik