Re: [ITPOLITIK] mplayer

At 05:09 PM 5/30/02, you wrote:
> [...]

Erik> Forskellen er, at det er tilladt at lave en analog kopi af en TV-udsendelse
Erik> til privat brug.

Det er også tilladt at lave en digital kopi.

Erik> Hvis du henter den streamede original-fil, er der jo ikke tale om en analog
Erik> kopi ! ;-)

Men det er stadig lovligt.

Nej - se nedenfor.

Erik> Du har derfor ikke ret til at gøre som du siger i den digitale
Erik> verden... uanset om du kun vil bruge din stjålne fil til privat brug, eller om
Erik> du videredistribuerer den via en fil-delingstjeneste, CD-rom eller andre
Erik> medier.

For det første er brud på Lov Om Ophavsret ikke tyveri, så filerne er ikke
"stjålne".

Du har ikke fået ret til at modtage filen - fordi du har fået lov at modtage den som en stream.

For det andet har er jeg i min gode ret til at fremstille en kopi af et
offentliggjort værk:

Lov om Ophavret:

> [...]

LOV> 2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra
LOV> original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at
LOV> eksemplaret kan opfattes som en original,

LOV> 3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,

LOV> 4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
LOV> eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i
LOV> digital form, eller

LOV> 5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker,
LOV> medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller

Filerne er offentliggjorte og jeg kopierer dem til eget brug.

NEEEEEJ !

_filerne_ er ikke offentliggjorte som filer - de er kun offentligt tilgængelige som streaming !

Erik> Da videomaskiner til hjemmebrug kom frem i starten af firserne, forlangte
Erik> filmselskaberne faktisk at det blev gjort ulovligt at kopiere
Erik> fjernsynsudsendelser - det blev dog dengang forkastet, primært fordi man ikke
Erik> havde nogen teknoæogisk mulighed for at forhindre det i praksis.

Disney table en retssag om det, vistnok i Norge.

Jep - så derfor har de nu lavet DMCA ;-)

Erik> Med fremkomsten af digital tv er branchen igen blevet bange for at folk vil
Erik> kopiere og distribuere tv-udsendelser udenom deres distributionsnet. Derfor er
Erik> den nyeste generation af digitale TV-modtagere i USA nu forsynet med hardware
Erik> kopisikring, der skal forhindre uatoriseret kopiering af de udsendte
Erik> TV-progammer.

Lad og håbe at det bliver lige så stor en success som DVD regionskodning.

Helt enig !

Erik> Næste skridt er at der er stillet forslag i kongressen om, at det skal være
Erik> ulovligt at udsende TV-programmer der ikke er beskyttet imod digital kopiering
Erik> ... this sucks Big Time :-(

Selv hvis sådan en lov skulle blive vedtaget, er det stadig, dem der har
ophavsretten, der vælger betingelserne for distribution.

Nej - for den lov der er stillet forslag om at indføre i USA, går netop ud på at det skal være kriminelt _ikke_ at kopi-beskytte broadcast !

Der er ikke nogen love der tvinger kunstnere til at være medlemmer af KODA og
COPYDAN, der er ikke nogen lov der tvinger filmselskaber til at regionskode og
CCS'se DVD'ere, der er ikke nogen lov (men sikkert aftaler), der tvinger DR
til at bruge lukkede streaming protokoller.

Se ovenstående.... denne lov vil tvinge alle broadcastere til at kopibeskytte digitale broadcast !

Hilsen,
Erik