Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

Erik> Jeg går ud fra at du her mener den "licens" som indholdsudbyderen (f.eks. DR)
Erik> giver sine brugere til at se deres indhold, ved at udbyde det som streaming,
Erik> og ikke licensen de har til deres streaming software.

DR giver ikke nogen "licens" til deres brugere.
De offentliggør et værk. Jeg har ikke indgået nogen aftaler med DR,
jeg har derfor stadig alle de rettigheder som Lov om Ophavret giver mig.

Erik> En "teknisk kopi" i forbindelse med streaming, er den del af filen som din
Erik> player buffer op før afspilning - det er nemlig det eneste som udbyderen
Erik> direkte giver dig adgang til, medmindre du går ind og kigger i hans kildekode
Erik> og bruger oplysninger herfra på en måde som det ikke er tiltænkt fra
Erik> udbyderens side - hvorfor det vil være ulovligt..

Erik> Du har dog ret til at sætte buffertiden i f.eks. din RealPlayer og, og så må
Erik> du ellers bare sørge for at ha' nok RAM i din maskine, til at den kan hente
Erik> hele klippet ned i bufferen, før den begynder at afspille - det vil være en
Erik> lovlig teknisk koip, du så har i din RAM-buffer, da denne bliver slettet efter
Erik> afspilning ;-)

"Teknisk Kopi" er ikke et begreb, der optræder i loven. Det er nok bare noget
AntiPiratGruppen har funder på.

Erik> Du har ret - det er en klokkeklar krænkelse af DMCA ... som er ved at blive
Erik> indført også i EU :-(

Efter gældende dansk lov er det fuldt lovligt.

--
   Niels Elgaard Larsen
   email: sslug@sslug