Re: [ITPOLITIK] mplayer

Gitte> Og nu til dagens etiske indslag:
Gitte> Tror du virkelig ovenstående er meningen med streaming ?

Meningen med streaming er vel:

1. Man kan sende udsendelser live (ikke aktuelt her)
2. Man behøver ikke at vente på at downloade det hele.
3. Nogle tror fejlagtigt, at de kan forhindre brugere i at downloade det.
Da det er en reklame, som endda har været vist på TV, er det nok
heller ikke aktuelt.
4. Man har ikke tænk over det, påduttet af Microsoft, Det spiller godt sammen
med Macromedia Flash, etc.

Så 2 og 4 er vel svaret.

Gitte> Jeg ved godt at det rent teknisk kan lade sig gøre at gemme en stream på
Gitte> ens harddisk. Det kan osse rent teknisk lade sig gøre at gå fra regningen
Gitte> på Vagabondos.

Når jeg bestiller en pizza på Vagabondes indgår jeg en aftale, der indebærer
at jeg skal betale for maden.
Når Arla offentliggør en TV-reklame på deres hjemmeside, kan jeg gøre lige med
den hvad jeg vil, så længe jeg ikke distribuerer den eller fremviser den offentligt.

Gitte> Det er ikke ensbetydende med at man _gør_ det ...

Hvis man mener at det er uetisk, skal man naturligvis ikke gøre det.

Gitte> Hvis DR - eller andre der udbyder deres medieindhold via en streaming
Gitte> server - mente at du skulle downloade filen så havde de nok bare lagt et
Gitte> link op på siden direkte til filen. Derved kunne de spare en masse kroner
Gitte> til licens til streaming serveren ...

Det var en rigtig god ide.
Men mit eksempel viser jo bare at pengene til streaming serveren
under alle omstændigheder er spildt.

Så jeg vil foreslå DR og andre at de lægger deres udsendelser direkte (HTTP)
på deres hjemmeside.
De kan evt pænt bede brugere om ikke at downloade dem, men kun streame dem.

DR kan for den sags skyld også bede seerne om ikke at optage TV-avisen på
deres VHS-maskiner.

Gitte> Ovenstående er hvad jeg vil betagne som gement tyveri ... bare mine
Gitte> tanker ..

Som Ole siger, så kan det aldrig være tyveri.

--
   Niels Elgaard Larsen
   email: sslug@sslug