Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

At 03:48 PM 5/30/02, you wrote:
On Thu, 30 May 2002, Gitte Wange wrote:

> Og nu til dagens etiske indslag:
> Tror du virkelig ovenstående er meningen med streaming ?

Det er ikke til at vide uden at have læst licensen, som de streamede data
er givet under.

Jeg går ud fra at du her mener den "licens" som indholdsudbyderen (f.eks. DR) giver sine brugere til at se deres indhold, ved at udbyde det som streaming, og ikke licensen de har til deres streaming software.

> Jeg ved godt at det rent teknisk kan lade sig gøre at gemme en stream på
> ens harddisk. Det kan osse rent teknisk lade sig gøre at gå fra regningen
> på Vagabondos.
>
> Det er ikke ensbetydende med at man _gør_ det ...

Jeg snakkede forleden med Antipiratgruppen. En hr. Michael forklarede mig
om 'tekniske kopier'. Det er kopier, som er nødvendige for at kunne
betragte værket. F.eks. caching og kopiering mellem RAM og lydkort.

Denne download _kan_ være en 'teknisk kopi', altså en kopi som er
nødvendig for at kunne betragte værket. Det gælder f.eks. for mig: Min
internetforbindelse er for langsom til, at jeg kan streame filmen. Derfor
er det lovligt for mig at lave en 'teknisk kopi' (downloade data) for at
se filmen. Men jeg må naturligvis hverken give andre en kopi af data eller
beholde denne tekniske kopi længere end hvad der er nødvendigt for at se
filmen.

En "teknisk kopi" i forbindelse med streaming, er den del af filen som din player buffer op før afspilning - det er nemlig det eneste som udbyderen direkte giver dig adgang til, medmindre du går ind og kigger i hans kildekode og bruger oplysninger herfra på en måde som det ikke er tiltænkt fra udbyderens side - hvorfor det vil være ulovligt..

Du har dog ret til at sætte buffertiden i f.eks. din RealPlayer og, og så må du ellers bare sørge for at ha' nok RAM i din maskine, til at den kan hente hele klippet ned i bufferen, før den begynder at afspille - det vil være en lovlig teknisk koip, du så har i din RAM-buffer, da denne bliver slettet efter afspilning ;-)

> Ovenstående er hvad jeg vil betagne som gement tyveri

I følge straffeloven er det ikke tyveri. Det kan dog være en krænkelse af
ophavsret. http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_03/msg00367.html

Du har ret - det er en klokkeklar krænkelse af DMCA ... som er ved at blive indført også i EU :-(

Hilsen,
Erik