Re: [ITPOLITIK] mplayer

At 03:33 PM 5/30/02, you wrote:
> Hvis DR - eller andre der udbyder deres medieindhold via en streaming
> server - mente at du skulle downloade filen så havde de nok bare lagt et
> link op på siden direkte til filen. Derved kunne de spare en masse kroner
> til licens til streaming serveren ...
>
> Ovenstående er hvad jeg vil betagne som gement tyveri ... bare mine
> tanker ..

Man kan gøre præcis det samme med en video eller en båndoptager. Det
bliver jo også sendt ud over radioen / fjernsynet, så jeg tror at dine
tanker er langt mere omfattende end tiltænkt... Jeg kan da sagtens finde
på at optage en god film fra fjernsynet, eller optage en speciel udgave
af tv-avisen fordi jeg synes at der er noget interessant og det tror jeg
er en holdning der er delt af det meste af den danske befolkning. Jeg
kan derfor ikke se noget problem i at gemme sine streams fra nettet.

Forskellen er, at det er tilladt at lave en analog kopi af en TV-udsendelse til privat brug.

Hvis du henter den streamede original-fil, er der jo ikke tale om en analog kopi ! ;-)

Du har derfor ikke ret til at gøre som du siger i den digitale verden... uanset om du kun vil bruge din stjålne fil til privat brug, eller om du videredistribuerer den via en fil-delingstjeneste, CD-rom eller andre medier.

Da videomaskiner til hjemmebrug kom frem i starten af firserne, forlangte filmselskaberne faktisk at det blev gjort ulovligt at kopiere fjernsynsudsendelser - det blev dog dengang forkastet, primært fordi man ikke havde nogen teknoæogisk mulighed for at forhindre det i praksis.

Med fremkomsten af digital tv er branchen igen blevet bange for at folk vil kopiere og distribuere tv-udsendelser udenom deres distributionsnet. Derfor er den nyeste generation af digitale TV-modtagere i USA nu forsynet med hardware kopisikring, der skal forhindre uatoriseret kopiering af de udsendte TV-progammer.

Næste skridt er at der er stillet forslag i kongressen om, at det skal være ulovligt at udsende TV-programmer der ikke er beskyttet imod digital kopiering ... this sucks Big Time :-(

Hilsen,
Erik