Re: [ITPOLITIK] Download af streamede data

On Thu, 30 May 2002, Gitte Wange wrote:

> Og nu til dagens etiske indslag:
> Tror du virkelig ovenstående er meningen med streaming ?

Det er ikke til at vide uden at have læst licensen, som de streamede data
er givet under.

> Jeg ved godt at det rent teknisk kan lade sig gøre at gemme en stream på
> ens harddisk. Det kan osse rent teknisk lade sig gøre at gå fra regningen
> på Vagabondos.
>
> Det er ikke ensbetydende med at man _gør_ det ...

Jeg snakkede forleden med Antipiratgruppen. En hr. Michael forklarede mig
om 'tekniske kopier'. Det er kopier, som er nødvendige for at kunne
betragte værket. F.eks. caching og kopiering mellem RAM og lydkort.

Denne download _kan_ være en 'teknisk kopi', altså en kopi som er
nødvendig for at kunne betragte værket. Det gælder f.eks. for mig: Min
internetforbindelse er for langsom til, at jeg kan streame filmen. Derfor
er det lovligt for mig at lave en 'teknisk kopi' (downloade data) for at
se filmen. Men jeg må naturligvis hverken give andre en kopi af data eller
beholde denne tekniske kopi længere end hvad der er nødvendigt for at se
filmen.

> Ovenstående er hvad jeg vil betagne som gement tyveri

I følge straffeloven er det ikke tyveri. Det kan dog være en krænkelse af
ophavsret. http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_03/msg00367.html

/Ole
--
The way you fix [the political problems] is to get up off said
backsides and write to politicians, propose alternatives, write