Re: SV: Slet skjult reklame - was Re: Ny konkurrence på bredbånd i Danmark

On Wed, 29 May 2002, Sisse K. Ibsen wrote:

> Kære Mads Bondo Dydensborg
>
> Jeg har sendt din mail videre til Per Munch, der har svaret dig og andre
> sådan:

Tak.

> Læserne mener:
> Det er faldet flere læsere for brystet, at jeg er så begejstret for XP. Mit
> argument er, at de fleste af vore læsere er windows-brugere, og at man, hvis
> man sidder og roder med gamle Windows 95 og 98, vil slippe for megen besvær,
> når man arbejder med fotos, hvis man hopper op i XP med det samme. Men alt,
> der er nyere end 98 duer ubesværet.

Hovedargumentet i ovenstående er:
a) Flertallet af vores læsere benytter en inferør teknologi
b) Ved at købe endnu mere inferør teknologi, kan de slippe for
   de problemer der måtte være ved deres nuværende inferøre teknologi.

Det er en journalists opgave at formidle, herunder også stille sig kritisk
til det han formidler og sætte sig ind i det. Indlægget igår røbede en
total mangel på kritisk sans, formentlig bundet i en mangel på viden om
alternative (og, mener jeg) bedre teknologier. Endvidere var formidlingen
i vid udstrækning "reklamerende". Hvis journalisten ikke kan finde ud af
at forholde sig kritisk/neutralt, samt sætte sig ordenligt ind i området,
er det redaktørens opgave at sikre at det sker.

Som jeg ser det er der altså flere der har fejlet her.

Journalisten burde have været tilstrækkeligt informeret til at vide at
andre systemer tilbyder mindst de samme faciliteter som Windows XP, og har
gjort det i længere tid. Eksempelvis har både Mac og Linux haft support
for Firewire (til digitale videokameraer), trådløse netværk (WLAN),
Bluetooth mv, samt virkelig nem håndtering af digitale kameraer, hvad
enten det er USB, Firewire eller serielle enheder, før Windows havde andet
end rudimentær support.  (Windows som system, ikke mht. den software de
enkelte producenter lægger med deres produkter, der kan være udemærket men
generelt er svingende i kvalitet).

Redaktøren burde have bedt journalisten om at tone sit indlæg ned mht. den
utilslørede reklamering for Windows XP.

> Men for eget vedkommende kan jeg sige, at det altså er helt gængs, at vi
> anbefaler produkter, sites, abonnementsordninger you name it - ikke fordi vi
> reklamerer, men fordi journalisten bag faktisk mener det.

Der er forskel på _anbefalinger_ og _reklamer_. Kan du ærligt sige at du
kan læse indlægget fra igår som en anbefaling og ikke en direkte
reklame/annoncering for produktet?

Jeg finder det vanskeligt.

Indlægget har rokket voldsomt ved min opfattelse af politiken
(elektroniske udgave) som et uafhængigt organ. Det er meget skuffende.

Mads

Windows XP, which according to everybody is the ``most reliable Windows
ever.'' To me, this is like saying that asparagus is ``the most articulate
vegetable ever.''
                               - Dave Barry