Re: SV: Netplayer/ram

On Wed, 29 May 2002 sslug@sslug wrote:

> Hej Mads
>
> DR har droppet Real formatet til live streaming til fordel for Windows Media
> Player.

Det er skuffende at man vælger at satse på et lukket format.

> Skiftet til Windows Media Player betyder desværre, at de brugere, der
> benytter en Linux platform, ikke kan lytte til netradio. Det er naturligvis
> beklageligt, men vi har alligevel valgt at skifte til Windows Media Player,
> eftersom kun 0,7 procent af vores brugere benytter Linux som platform. Og ud
> af disse 0,7 procent er det ikke nødvendigvis alle, der lytter netradio via
> dr.dk.

Hvis Linux brugere udgør så lille en andel, ville et system der kun gav
adgang til Real såfremt man var Linux bruger, ikke udgøre en stor
omkostning. Dermed falder argumentet til jorden.

Det er muligt at I mener at det er det mest økonomiske at gøre. Men, ved
at acceptere Microsofts lukkede format, er I med til at fjerne muligheden
for at overhovedet at have konkurrence på dette marked. MS er under
anklage i EU for at misbruge deres monopol, blandt andet ved at forringe
mulighederne for tredjepart for at installere medieprogrammer og gøre det
nemt for brugere at anvende alternativer til Microsofts lukkede
programmer. Jeres holdning og gerning virker kortsigtet og ude af trit med
det faktum at I er en slags offentlig servicevirksomhed.

Det virker fuldkommen naivt, hvis I forventer at MS vil bibeholde en lav
pris, når de har udkonkurreret Real. Når de har udkonkurreret Real er det
for sent - så vil I ikke kunne vælge et konkurrerende produkt.

> Men det betyder ikke, at vi er ligeglade med denne gruppe. For det første er
> vi ved at undersøge, hvorvidt vi kan Live Streame i mp3-formatet, som også
> Linux-brugere kan afspille via en mp3-player. For det andet er der plug-ins
> på vej, som gør at Linux-brugere kan afspille Windows Media Player-formatet.

Jeg ville foreslå jer at satse på ogg/vorbis formatet i stedet, da det
ikke er omfattet af patentproblemer, som desværre plager MP3 formatet.

> Du kan læse mere om disse plug-ins her:

De virker ikke og har ikke ændret sig længe.

> DR påtager sig intet ansvar for indholdet på de to ovennævnte web sider.

Jeg føler mig ringe behandlet.

> Real er fortsat On Demand format på dr.dk - skiftet til WMA vedrører således
> kun Live Streaming.

Indtil videre. Hvis MS får gennemført deres eliminering af Real, vil I nok
blive tvunget til at konvertere jeres on demand til et format MS
understøtter - prisen vil næppe blive lav.

Jeres politik er kortsigtet, naiv og konkurrenceforvridende. I burde
skamme jer.

Mads

Each generation has the right to determine its own culture. Culture isn't
just symphony orchestras, movies about dead British royalty and hard-bound
books. For some, culture is now also gaming, websites, chat and messaging
systems, TV shows, music and movies.
                               - Jon Katz, Slashdot, on youth culture.