Re: [ITPOLITIK] Hvidbog om fri software (was: Credits)

tir, 2002-05-28 kl. 19:57 skrev Hans Christian Studt:

> Jeg kom til at tænke på om det ikke ville være en god ide, at udarbejde
> en argumentation der er specifikt rettet mod danske forholde og den
> danske offentlige forvaltning, nu hvor den store opgave med at oversætte
>   brevet ser ud til at være overstået.
Det var faktisk den ide jeg fik da jeg begyndte på oversættelsen. Altså
er jeg fuldstændig enig.

> Det er ikke noget jeg forestiller mig haster så meget. at der ikke er
> tid til at slappe lidt af oven på det store arbejde og nyden solen -
> hvis den kommer tilbage.
Der er mange andre ting som jeg har forsømt, så dem tager jeg fat på nu
men vi kan gå i gang inden alt for længe.

> Jeg forestiller mig en slags dansk hvidbog eller sådan noget lignende.
Netop. :)

> Ved at løsrive sig fra de rammer Villanuevas og Microsofts allerede har
> sat, vil dokumentet ikke være bundet af forløbet af argumentationen som
> jeg syntes ofte har gjort det svært, at nå frem til en letløbende dansk
> oversættelse. Alt dette kan ske uden at være illoyalle overfor
> Villanuevas, da der blot tages udgangspunkt i hans intelligente
> argumentation, som så struktureres efter danske forhold.
På sslug-pr lagde Ole Tange oprindelig ud med en pressemeddelelse men
jeg og Carsten Svaneborg fik den drejet til at blive en slags hvidbog.
Denne hvidbog er derefter gået i stå fordi den skulle bruge en del
stykker fra det oversatte brev. Derpå var der nogen der syntes at vi
skulle skrive en pressemeddelelse når vi har lavet hvidbogen.
Det er faktisk en ganske god strategi.

> Fordelen vil blandt andre være, at man kan gå uden om Microsofts og
> Villanuevas defenitioner, så som services, erhverssekmenter m.m. og
> andet som er specifikt for Peru og kan gøre det svært at forstå. Isåfald
> behøver nmn heller ikke at tilbagevise de samme ugyldige argementer
> flere gange blot fordi de er nævnt flere steder i Microsofts brev.
Netop.

> Alt i alt tror jeg det er muligt at udarbejde en stømlignet
> argumentation der tager hensyn til danske forhold, som det vil være
> meget næmmere for personer uden kenskab til frit programmel at forstå.
> Formålet er vel egentlig at netop personer, der intet kenskab har eller
> er skeptiske over for frit programmel, de argumenter der vil kunne få
> dem til at se fornuften i at anvende og fremme frit programmels interesser.
Feks. beslutningstagere og politikere kunne få øjnene op for frit
programmel og hvilke fordele det har for både Danmark og udlandet.

                       ...ooO0Ooo...
hackere? det eneste man skulle kunne var at sætte SQL kommandoer
ind i URL'en - det kan selv det dummeste scripkiddie finde ud af
 - der er helt klart noget sessionmanagement som valusudviklerne
skulle tage et kursus i - ligesom man kunne mene at asp ikke lige
er det bedste at kode sikkerhed i - spader =)
Kristian, 24. maj om: Valus afbrudt efter angreb af hackere