Re: [ITPOLITIK] Credits (was: Oversættelse af villanuevas brev)

Anna Jonna Armannsdottir wrote:
Hensigten er, at oversættelsen skal lægges bla. ved siden af de andre
oversættelser på: http://pimientolinux.com/peru2ms/

Desuden må den gerne lægges ind på sslugs websider, måske under artikler
eller lign.

Jeg kom til at tænke på om det ikke ville være en god ide, at udarbejde en argumentation der er specifikt rettet mod danske forholde og den danske offentlige forvaltning, nu hvor den store opgave med at oversætte brevet ser ud til at være overstået.

Det er ikke noget jeg forestiller mig haster så meget. at der ikke er tid til at slappe lidt af oven på det store arbejde og nyden solen - hvis den kommer tilbage.

Jeg forestiller mig en slags dansk hvidbog eller sådan noget lignende.

Ved at løsrive sig fra de rammer Villanuevas og Microsofts allerede har sat, vil dokumentet ikke være bundet af forløbet af argumentationen som jeg syntes ofte har gjort det svært, at nå frem til en letløbende dansk oversættelse. Alt dette kan ske uden at være illoyalle overfor Villanuevas, da der blot tages udgangspunkt i hans intelligente argumentation, som så struktureres efter danske forhold.

Fordelen vil blandt andre være, at man kan gå uden om Microsofts og Villanuevas defenitioner, så som services, erhverssekmenter m.m. og andet som er specifikt for Peru og kan gøre det svært at forstå. Isåfald behøver nmn heller ikke at tilbagevise de samme ugyldige argementer flere gange blot fordi de er nævnt flere steder i Microsofts brev.

Alt i alt tror jeg det er muligt at udarbejde en stømlignet argumentation der tager hensyn til danske forhold, som det vil være meget næmmere for personer uden kenskab til frit programmel at forstå. Formålet er vel egentlig at netop personer, der intet kenskab har eller er skeptiske over for frit programmel, de argumenter der vil kunne få dem til at se fornuften i at anvende og fremme frit programmels interesser.

Hans Christian
--
If Windows XP is the answer, Then you didn't understand the question.