Re: [ITPOLITIK] Oversættelse af villanuevas brev

søn, 2002-05-26 kl. 00:20 skrev Rasmus Andersen:

> Paa naer vores smertensboern er jeg nu ved at vaere godt tilfreds.
Der er kommet langt flere rettelser end jeg havde troet var nødvendige.
Det må snart være på plads. :)

> Bemeldte boern er som foelger:
>
> o IP/IPR -> intellektuelle eneretter/intellektuelle enerettigheder
>   Denne virker maerkelig. Men det er maaske bare mig?
Der er udbrudt enighed bland debattørerne om dette emne.  ;)
Alle er nu enige om dit forslag, "immaterielle rettigheder". :)

> o service -> tjenester/service/assistance
>   Denne har stadig en del grimme konsekvenser i dokumentet,
>   specielt fra en konsistenssynsvinkel.
Jeg er enig i at der skal være konsistens feks. vedrørende ord
som servicesektor. Der skal ikke være nogen tjenestesektor i
oversættelsen. Det er dog ikke ensbetydende med at vi skal
udrydde det udmærkede ord tjeneste.
Jeg lægger altså op til at vi kigger på hver enkelt betydning
og gør konsekvent brug af samme ord for hver enkelt betydning.

> o software -> programmel/software
>   Religionskrig! Pt. er det yderst ukonsekvent i dokumentet.
Lad os blive enige om at fjerne ord som programmelleverandører og
sammensatte ord af programmel. Det fremgår typisk af sammenhængen
hvad leverandøren leverer. Altså skriver vi blot leverandører i stedet.
Alternativt kan vi skrive leverandører af programmel.
Til gengæld ønsker jeg at vi holder os til ordet programmel idet det
anbefales af HSDG-listen.
http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html
Desuden bruges det (næsten konsekvent) allerede i oversættelsen.

Den nyeste version er i øvrigt 1.4.6.114.
Jeg bliver ikke på adressen før i aften.

                       ...ooO0Ooo...
hackere? det eneste man skulle kunne var at sætte SQL kommandoer
ind i URL'en - det kan selv det dummeste scripkiddie finde ud af
 - der er helt klart noget sessionmanagement som valusudviklerne
skulle tage et kursus i - ligesom man kunne mene at asp ikke lige
er det bedste at kode sikkerhed i - spader =)
Kristian, 24. maj om: Valus afbrudt efter angreb af hackere