Re: [ITPOLITIK] limited form & exercise the latter

søn, 2002-05-26 kl. 13:16 skrev Ole Tange:
> Jeg har lige søgt på Google:
>
> immaterielle rettigheder: 874
> immaterielle enerettigheder: 14
> immaterielle eneretter: 0
> immaterielle ejendoms retter 0
> immaterielle ejendoms rettigheder: 0
> immaterielle ejendomsrettigheder: 24
> intellektuelle rettigheder: 414
> intellektuelle enerettigheder: 0
> intellektuelle eneretter: 1 (softwarepatenter.dk)
> intellektuelle ejendoms retter: 0
> intellektuelle ejendomsretter: 0
> intellektuelle ejendoms rettigheder: 14
> intellektuelle ejendomsrettigheder: 1300

Det faldt mig lige ind at se om de forskellige begreber bruges såvel af
tilhængere som modstandere af patenter. Det blev ikke til nogen
gennemgribende undersøgelse, kun nogle eksempler:

Brugere af udtrykket "immaterielle rettigheder":
Immaterialretsforsikringer:  http://www.marsh.dk/tempfiles/138.asp
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_som_fremsat/L227.htm
http://www.risoe.dk/risoedk/Erhverv/patent.htm
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Immaterialret.html

Der er langt flere virksomheder og organisationer der bruger udtrykket
"immaterielle rettigheder" men jeg vil nøjes med de ovenstående
henvisninger som eksempler på betydelige aktører der bruger dette
udtryk. Udtrykket er altså politisk neutralt, og sproglig korrekt.

Der er altså ingen grund til at vælge anden oversættelse end denne. :)
Vi er enige. :)

                       ...ooO0Ooo...
hackere? det eneste man skulle kunne var at sætte SQL kommandoer
ind i URL'en - det kan selv det dummeste scripkiddie finde ud af
 - der er helt klart noget sessionmanagement som valusudviklerne
skulle tage et kursus i - ligesom man kunne mene at asp ikke lige
er det bedste at kode sikkerhed i - spader =)
Kristian, 24. maj om: Valus afbrudt efter angreb af hackere