Re: [ITPOLITIK] limited form & exercise the latter

On 26 May 2002, Anna Jonna Armannsdottir wrote:

> Jeg er faktisk enig vedrørende udtrykket "immaterielle" men det er
> vigtigt at bruge det på en passende vis.

Jeg har lige søgt på Google:

immaterielle rettigheder: 874
immaterielle enerettigheder: 14
immaterielle eneretter: 0
immaterielle ejendoms retter 0
immaterielle ejendoms rettigheder: 0
immaterielle ejendomsrettigheder: 24
intellektuelle rettigheder: 414
intellektuelle enerettigheder: 0
intellektuelle eneretter: 1 (softwarepatenter.dk)
intellektuelle ejendoms retter: 0
intellektuelle ejendomsretter: 0
intellektuelle ejendoms rettigheder: 14
intellektuelle ejendomsrettigheder: 1300

> Grunden til at udtrykket "intellektuelle eneretter" blev brugt, er at
> det bruges på www.softwarepatenter.dk .

Jeg tror, softwarepatenter.dk tager fejl. Den gængse danske oversættelse
ser ud til at være immaterielle rettigheder eller (den fejlagtige pga.
ejendom) intellektuelle ejendomsrettigheder.

> Jeg troede, at oversættelse af udtrykket var et politisk minefelt idet
> udtrykket "intellectual property" kan siges at være en løgnagtig
> påstand om at man kan eje en ide og selv bestemme hvem har lov til at
> bruge denne ide så lægne ideen ikke er almen eje.

Jep.

> Uanset hvad vi vælger, så er problemet at Hr González skrev,
> "intellectual property rights" og det må oversættes uden at vi lægger
> ord i munden på ham.

Jeg vil ikke være nervøs for at forsvare oversættelse af "intellectual
property rights" til "immaterielle rettigheder".

Jeg vil endda tro, at den oversættelse er mere korrekt end en oversættelse
der indeholder 'ene-'.

> Ellers vil oversættelsen blive afvist som utroværdig. Samtidig kan vi
> ikke være penneførere for løgnagtige påstande som udtrykket IPR står
> for. Når han bruger udtrykket "IPR" (kan en ejendom være
> intellektuel?)  hvorfor så ikke oversætte det som "intellektuelle
> eneretter" og overlade ham til at snuble i begreber om ting der måske
> i virkeligheden ikke findes?

Så tror jeg heller du skal oversætte med intellektuelle
ejendomsrettigheder til trods for at det netop er at underbygge en forkert
påstand.

/Ole
--
The way you fix [the political problems] is to get up off said
backsides and write to politicians, propose alternatives, write