Re: [ITPOLITIK] limited form & exercise the latter

lør, 2002-05-25 kl. 23:55 skrev Rasmus Andersen:

> Det frie initiativ er selvfølgelig foreneligt med friheden til at drive
> forretning og friheden til at indgå aftaler (i det begrænsede omfang,
> staten er tilladt at gøre det sidstnævnte)

Formuleringen er nok ok, men jeg kan ikke forstå den oprindelige
betydning, uanset om det er på spansk, engelsk eller dansk.

Det forekommer mig at Villanueva beskriver statens frihed til
at drive forretning og indgå aftaler, men det kan ikke passe vel?

Det er ikke utænkeligt (men søgt) at meningen der den følgende:
Det frie initiativ (private selskaber) er selvfølgelig foreneligt
med (statens) friheden til at drive forretning (statens)
og friheden til at indgå aftaler (statens)
(i det begrænsede omfang ...

Ved et par gennemlæsninger af den uoversatte tekst kommer jeg
til følgende konklusion:
Lovforslaget er foreneligt med private selskabers frihed til
at drive forretning og friheden til at indgå aftaler
(i det begrænsede omfang, ... )

Eller:
Den frie private virksomhed har selvfølgelig friheden til at drive
forretning og friheden til at indgå aftaler ( .... )

Den sidste er til at forstå. :)

                       ...ooO0Ooo...
Hvis du vil agere som et frit menneske, nytter det ikke noget, at andre
gemmer din identitet. Du bliver udnyttet, gjort til en slave af et
digitalt marketingssystem som har defineret, hvad du må og ikke må.
tidligere brancheanalytiker Edward O'Hara om Microsofts .Net-strategi
ifølge sslug@sslug i Ingeniøren IT pp. 12, 2002-05-03