Re: [ITPOLITIK] Red Hat files for software patents

lør, 2002-05-25 kl. 16:01 skrev Hans Christian Studt:

> Neddenstående tråd på /. kaster lidt lys over problemstillingen ved at
> referere til GPL licensens paragraf/afsnit 7 og 8.
>
> http://slashdot.org/comments.pl?sid=33158&threshold=0&commentsort=0&tid=155&mode=thread&cid=3582427
>
> Som jeg forstår det betyder det at RedHat ved at anvende GPL licensen
> automatisk har givet visse rettigheder videre.

Hvis feks. Microsoft blev ejer af disse patenter, så ville de kunne
pålægge Red Hat nogle betingelser (som nævnt i GPL afsnit 7) der
automatisk ville medføre at Red Hat ville bryde GPL og (ifølge GPL)
derfor være forpligtet til at undlade at udgive GPL-programmel.

Red Hat ville være ude af business. Samtidig kunne de fleste andre
firmaer sættes ud af business med disse patenter. Resultatet ville være
at leverandører (eks. Suse eller Mandrake) skulle udgive kode der ikke
indholder den patenterede kode. Alternativet ville være at de bryder
GPL og måtte stoppe.

Det er min konklusion af dette her. De er ved at anskaffe sig et våben
der kan bruges både mod dem og alle andre, nemlig patenter.

                       ...ooO0Ooo...
Hvis du vil agere som et frit menneske, nytter det ikke noget, at andre
gemmer din identitet. Du bliver udnyttet, gjort til en slave af et
digitalt marketingssystem som har defineret, hvad du må og ikke må.
tidligere brancheanalytiker Edward O'Hara om Microsofts .Net-strategi
ifølge sslug@sslug i Ingeniøren IT pp. 12, 2002-05-03