Re: [ITPOLITIK] Mere nyt, men mindre godt fra folketinget

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Der skal foreligge "yderligere teknisk effekt" (further technical
> effect) for at opfindelsen kan være patentérbar.

Enkryption og komprimering har yderligere teknisk effekt. Derfor er
alle enkryption og komprimerings algoritmer "yderligere teknisk
effekt" og kan derfor patenteres.

Se http://www.softwarepatenter.dk/teknisk.html og
http://www.softwarepatenter.dk/filosofisk.html

> Dvs at opfindelser med blot almindelig teknisk effekt ikke kan
> patenteres.

Programmer, der har teknisk effekt kan godt patenteres, fx. hvis
de kontrollere en industriel process, men de effekter som programmer
har på hardwarens normale funktion udgør ikke teknisk effekt
som sådan.

Teknisk betyder dog blot noget i retning af automatisk reproducerbar
praktisk, og ikke den praktiske anvendelse af empirisk
naturvidenskabelig viden. Så det er ikke en stor begrænsning.

> Det ville jeg gerne have til at almindelige programmer ikke kan
> patenteres, (det fremgår vist af ovenstående) og så især at patenter
> på programmer med yderligere teknisk effekt ikke kan påvirke
> almindelige programmer.

Programmer som sådan kan ikke patenteres, men programmer implementeret
på en computer er computer-implementerede opfindelser, og ikke
programmer som sådan, og de kan patenteres hvis de gør et teknisk
biddrag. Præcist hvad teknisk biddrag betyder er dog ikke defineret
i direktivet, og må derfor være hvad EPO nu definere det som.

Dvs. hvis programmet har en effekt ud over programmers normale
effekt på hardwaren, men ikke nødventigvis en effekt der er ny,
eller er en direkte konsekvens af programmet.

> Iøvrigt mener jeg at sondringen mellem (almindelig computer) "teknisk
> effekt" og "yderligere teknisk effekt" bør fremgå direkte i
> direktivteksten.

Hvad for sondring for almindelig computer?

Men direktivets rationale referere til T1173/97 og et par andre
domme fra EPO's board of appeal der definere (i en vis forstand,
og i en vis forstand ikke) disse. Se
http://www.softwarepatenter.dk/epoboadomme.html

--
  Mvh. Carsten