Re: [ITPOLITIK] Jubii lukker for Netscape

Hej Jens.

sslug@sslug wrote:
> Hej Peter
> Tak for din mail.
> Min artikel om Jubiis udmelding vedr. browsere er ikke luderjournalistik.
> Hvis du fastholder din påstand, bedes du uddybe den.

Først vil jeg gerne undskylde brugen af det lidt provokerende
begreb *luderjournalistik*, men jeg mener, at det var på sin plads
at provokere lidt. Da der forhåbentlig ikke er nogen økonomisk
forbindelse mellem Jubii og IDG eller MS og IDG og da jeg antager,
at du næppe modtager penge under bordet, så bliver jeg nok
nød til at ændre det til *mikrofon-holderi* eller *penne-føreri*.
Jeg håber undskyldningen bliver modtaget i den ånd den er givet.

Ikke desto mindre, så mener jeg ikke at kunne finde nogen væsentlig
journalistisk stillingtagen til, det der siges af Jubiis direktør.
Derfor vil jeg sige det er *penne-føreri*.

> Når Danmarks mest velbesøgte website tager stilling og melder ud, at man
> ikke længere understøtter andet end MSIE, så er det en væsentlig nyhed for
> vores læsere.

Det er jeg fuldstændig enig i, men det er stort set også alt hvad der er.
Hvis Computerworld ikke selv ønsker at forholde sig kritisk til det der
siges og skrives, kunne du blot have haft en to linier tekst under kort
nyt. Her har du et interview, skriver en artikel, men forholder dig ikke
kritisk og objektivt til det der siges. En ren gengivelse af, hvad den
interviewede sagde, er ikke objektivt, men en ensidig fremstilling.

> Heldigvis har vi et debatforum, der allerede nu (og måske ikke
> overraskende) giver plads til, at andre mennesker kan ytre en
> anden holdning end Martin Thorborgs.

Det er alt for nemt bare at tørre ansvaret for at forholde sig kritisk
og professionelt til et emne til et debatforum. Dette debatforum læses
kun af en brøkdel af dem, der læser din artikel. Ansvaret for at skabe
debat og forholde sig kritisk er dit, ikke et debatforum.

Hvis en statsministeren udtaler sig om f.eks. at skatten sættes ned til
det halve og at alle rødhårede med briller skal betale det dobbelte,
så er det jo nok de færreste aviser, der havde nøjedes med at have
gengivet udtalelsen og overladt debat til læserbreve.

> Computerworld Online medvirker gerne til at formidle en debat mellem
> de forskellige fronter, også udover hvad der
> måtte foregå i vort debatforum. Hvis du, SSLUG eller andre formulerer
> en kronik eller kritisk kommentar, der sætter
> Jubiis beslutning i perspektiv, så er jeg sikker på, at redaktionen vil
> læse den med interesse og eventuelt publicere den til vore læsere.

Jeg kan ikke love at SSLUG har kræfter til at skrive en kronik, men
jeg skal lade opfordringen gå videre. Jeg selv har desværre ikke
tid. Desværre tror jeg, at mange aktive i SSLUG for mange år siden
fravalgte Jubii. Den information Jubii har, kan simpelthen fåes bedre,
billigere og bedre andre steder. Dette er måske i virkeligheden også
det reelle grundlag for Jubiis behov for at markere sig. Deres
slåen ud med armene virker i hvertfald patetisk.

> Med hensyn til omtale af sikkerhedshuller er der ikke på Computerworld
> Online nogen politik om at skåne MSIE.

Det er jeg glad for. Jeg ser frem en artikel hos Computerworld med store
bogstaver om MSIE, de 14 kendte huller og de virkningsløse lapper,
der giver folk en falsk sikkerhedsfølelse. I kan jo altid spørge MS
i DK om de kan bekræfte eller afkræfte.

I den sammenhæng bør i også altid understrege i forbindelse med omtale
af Vira-angreb, at det som oftest kun er MS-platformen, der er angrebet
og at *nix-platformen (som oftest) i de reelle tilfælde er forskånet
for det pengespild hvert nyt angreb skaber. Hvis biler brød sammen i
stort antal, og disse biler var benzin-biler og ikke diesel-biler, så
tror jeg nok at alle artikler i aviserne ville understrege dette.

Med venlig hilsen

Peter Maersk-Moller