Re: [ITPOLITIK] Mere nyt, men mindre godt fra folketinget

On Fri, May 24, 2002 at 11:52:41AM +0200, Carsten Svaneborg wrote:
> Hej!
>
> Erhvervsministerens svar på softwarepatent spørgsmålene i forbindelse
> med EU kommissionens harmoniseringsdirektiv kan findes her.
>
> http://www.folketinget.dk/Samling/20012/udvbilag/ERU/Almdel_bilag313.htm
>
> Selve spørgsmålene kan findes her:
> http://www.folketinget.dk/Samling/20012/udvbilag/ERU/Almdel_bilag246.htm

Tjoe, jeg synes altså ikke det er så slemt. Noget nyt for mig er
skelnen mellem "teknisk efekt" og "yderligere teknisk effekt".
De siger at programmer altid har "teknisk effekt" idet der ændres strøm
i maskinen mm, og at "teknisk effekt" ikke kan patenteres. Der skal
foreligge "yderligere teknisk effekt" (further technical effect)
for at opfindelsen kan være patentérbar.

Dvs at opfindelser med blot almindelig teknisk effekt ikke kan patenteres.

Det ville jeg gerne have til at almindelige programmer ikke kan
patenteres, (det fremgår vist af ovenstående) og så især at patenter
på programmer med yderligere teknisk effekt ikke kan påvirke
almindelige programmer. Det sidste kan vist ske i dag, hvis udførelsen
af de yderligeretekniske effekter omhandler almindelige programmer, ja
så vil udførelsen af programmer der kun omfatter dele fra patentet
krænke patentet. Vistnok. Fx en komprimeringsalgoritme, i forbindelse
med noget videofremvisning, så vil brug af blot komprimeringsalgoritmen
være krænkende.

Iøvrigt mener jeg at sondringen mellem (almindelig computer) "teknisk
effekt" og "yderligere teknisk effekt" bør fremgå direkte i
direktivteksten.

Hilsen
keld