Re: [ITPOLITIK] Jubii lukker for Netscape

Hej Jens

Erik Lange wrote:
> Fra CW Online:
> "Danmarks største internetportal, Jubii, vil fremover kun udvikle sider til
> Microsoft-browseren Internet Explorer. Antallet af brugere af konkurrenten
> Netscape Navigator er nu nede under én procent. Netscape-brugere er ikke en
> subkultur, men en uddøende race, mener Jubii-direktør."
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14738

Jeg bruger højest Jubii 1-2 gange om året, så det er ikke det store problem
for mig. Jeg kender heller ikke andre der bruger Jubii, men jeg ser det
bestemt som et angreb på OSS [Ok Netscape er ikke OSS - men det har ingen
betydning her] og det har jeg det skidt med.

I den *mind and heart war* vi står midt i, slipper Jubii desværre godt fra
at sige, at kun MS duer. Dette er et rigtig godt eksempel på luderjounalistik.

Jeg beklager rigtig meget Jens og jeg er oprigtig ked af at sige det, men jeg
synes ikke du har gjort meget andet end at være pennefører for Jubii.

Et rigtig objektiv, kritisk og velafbalanceret jounalistisk stykke arbejde
havde nævnt i artiklen

  a) konsekvenserne af at man ikke overholder standarderne i det
  der er og vil være imkompabilitet mellem daværende, nuværende
  og fremtidige browsere fra Microsoft

  b) at ved kun at supportere MS-browsere, skal man alligevel udvikle
  til flere bowsere, da MSIE ikke er en browser, men findes i forskellige
  versioner, der er endnog meget forskellige.

  c) som garvet Internet-bruger, har jeg været nød til at maskere mit
  valg af browsere som MSIE. Ellers er der mange steder, hvor man ikke
  bliver lukket ind. Da mange gør som jeg, er statistikken ukorrekt.
  Det betyder også, at jeg i mange tilfælde ikke kan se data helt
  perfekt. Hvis det er for generende, betyder det i sidste ende, at
  jeg bruger et sådan site meget lidt eller slet ikke. Et godt eksempel
  her er Computerworld.

  d) at MSIE er en endog yderst risikabel affære, specielt for virksomheder.

Med hensyn til det sidste (d), har jeg lagt mærke til, at Computerworld
er holdt næsten helt op med at skrive om sikkerhedshuller i MSIE. F.eks.
er der mange medier, der har fundet det værd at nævne, at den sidste
lappeløsning fra MS til MSIE, ikke er meget værd og at der er mindst

     "14 sikkerhedshuller i Microsoft Internet Explorer"

som vi ved om.

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20020523095453_ero_86648661
http://jscript.dk/unpatched/

Det synes jeg da er en vigtig information, selvom nye sikkerhedsbrister
i Microsoftprodukter nok næppe er en nyhed.

At Jubii-direktøren så ikke kan se, at strømmen allerede er vendt og
at OSS vil være endnog meget udbredt om halvandet til to år, bør jo
så bare være en nyttig information til det næste firma, der måtte
ønske at ansætte direktøren.

Igen er Netscape godt nok ikke OSS, men i eksemplet med Jubii gør
det ingen forskel. Det Direktøren skriver er, at standarder
er noget skidt og at de ikke vil blive overholdt - kun inkompatible
usikre lukkede MSIE-versioner vil blive supporteret.

Med venlih hilsen

Peter Maersk-Moller