[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
 
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Home   Subscribe   Mail Archive   Forum   Calendar   Search
MhonArc Date: [Date Prev] [Date Index] [Date Next]   Thread: [Date Prev] [Thread Index] [Date Next]   MhonArc
 

Open Source i det offentlige



Hej!

Dette var en presse meddelelse, omkring Peru vs. Microsoft der er 
tilsyneladende har udviklet sig til noget i nærheden af en hvidbog.

Min idee er at det kunne være SSLUG's version af PVS raporten og
samtidig SSLUG's svar til regerings IT-handlingsplan, der ikke nævner
Open Source nogle steder. Troels Arvin indlæg om Public Services og
åbne standarder er også kommet med i en forkortet udgave. Og patent 
problematikken er også med i en kort version.

Der er mange mangler, og det skal kun tages som et meget tidligt
draft, men dispositionen er nogenlunde klar, men jeg håber nogle
vil hjælpe med at udfylde hullerne. Hvis der ikke er interesse
for at gøre den færdig, vil den formodeligt aldrig nå 0.2.3, fordi
jeg har ikke tid til at skrive den alene.


<Version>
 1. Ole Tange lægger ud.
 0.2 store omskrivninger et al. for at få en dansk-peruviansk vinkel
     og skabe mulighed for flere citater, desuden fortjener regeringen
     også kritik, for ikke at være OSS opmærksomme, at kritikken så
     indirekte kommer fra Peru er at slå to fluer med et smæk.

 0.2.1 
En development version (jeg arbejde på det i løbet af weekenden)
indsat citater og lidt tekst til at forbinde dem. Mere tekst
og flere citater i fremtiden.

0.2.2 længrer, mere udbygget, flere huller
</Version>


<todo>
Indsæt oversættelsen af citater.
Flere citater fra EU-IDA og ITredegørelsen.
Emailaddresser til politikere det kan sendes til?

Spellcheck, men først når dokumentet er ved at nå 1.0 status.


Check links
http://www.altomdata.dk/fi.pdf
http://linux.kbst.bund.de
http://www.bundestag.de/aktuell/hib/2001_040/04.html
http://bff-online.de/linux/
http://europa.eu.int/comm/di/symposium2000/liikanen/index.htm
http://europa.eu.int/comm/di/di-info/pubs_en.htm
e-givenment EU?
mere om IDA er der andre EU OSS relaterede projekter?
</todo>

<mulige overskrifter>
* Open Source i den offentlige sektor
</mulige overskrifter>

<lav bedrer introduktion, diskuter motivation, stærkere reference 
til ITforalle handlingsplanen, sektioner bør have overskrifter der
direkte referere til denne plan.>


I en lang række lande, i e-lande såvel som u-lande, er der lovforslag 
undervejs, der kræver at det offentlige sektor bruger Fri/Open Source 
software, eller projekter for øgelsen af OSS inden for den offentlige 
sektor. Det gælder således i England, Tyskland, Frankrige, Kina, Syd 
Afrika, Syd Korea og Peru for at nævne nogle få.

Der er også en række projekter inden for EU såsom IDA -Interchange of 
Data between Administrations initiativet og arbejdsgruppen for "Libre 
Software" under EU kommissionens Information Society Directorate 
General.

I danmark blev folketingets forskningsudvalgs betænkning B114
fremsat Marts 2000 ..

<patent kontorets OSS raport, Teknologi rådet??, hvad ellers
 sker der i DK, standardisering?>


<
European Commission initiative  eEurope   An Information Society for all 
. The initiative s action plan set the target:  During 2001 the 
European Commission and Member States will promote the use of open 
source software in the public sector and e-government best practice 
through exchange of experiences across the Union . "

Ligeledes har EU kommissionens DG enterprise 
Interchange of Data between Administrations (IDA) initiativ
undersøgt Open Source brug. Andre EU institutioner?
http://eu.conecta.it/

 Open Source Software: Use Within UK Government , 
http://www.govtalk.gov.uk/ 12  Analysis of the Impact of Open Source 
Software , http://www.govtalk.gov.uk/library 13  e-Government 
Interoperability Framework , http://www.govtalk.gov.uk/library
>

------------------------------------------------------------------
Hvad er Open Source

Open Source software er programmer, hvor brugeren har retten til at dele 
programmet med andre, og til at forbedre programmet, hvis brugeren 
syntes det mangler funktioner. For at brugeren skal være istand til at 
ændre og forbedre programmet er det nødventigt at kildekoden er til 
rådighed, heraf navnet. Fri software er næsten det samme som Open 
Source software, den eneste forskel er at fri software kræver, hvis 
nogen laver ændringer til fri software programmer, og distribuere 
resultatet, så skal ændringerne offentliggøres under samme licens som 
Fri software programmet selv. I denne raport bruges ordet Open Source 
bruges når forskellen ikke betyder noget. Fri og Open Source software 
skal ikke forveksles med Microsoft Shared Code licens, der ikke giver 
brugeren nogle af de rettigheder som karakterisere Open Source og Fri 
software licenser giver.

Det skal også bemærkes at fri software, ikke referere til at softwaren 
er gratis, men at den giver brugeren visse friheder. Fri software kan 
sagtens sælges på kommercielle vilkår. Microsoft Internet Explorer 
(MSIE) er et eksempel på et program, der kan hentes gratis, men da 
brugeren ikke har lov til at rette og forbedre  programmet, og ikke kan 
få adgang til programmets kildekode, er MSIE ikke frit software. Det 
modsatte af Open Source-software kaldes i denne raport for propritær 
software.

Open Source programmer kan nedhentes direkte fra internettet, men for de 
fleste brugere er det mere praktiske at bruge en Linux distribution, 
der består af Linux Open Source operativ systemet, sammen med en pakker 
en masse (op til flere tusinde!) Open Source programmer sammen med 
installation og konfigurationssoftware, en sådan pakke kaldes en Linux 
distribution. Typiske programmer foruden Linux operativ systemet er 
grafiske vindues miljøer (ligesom Windows), tekstbehandlingsprogrammer, 
browsere, e-post programmer, grafikprogrammer, spil, server software 
som web og e-post serversoftware, samt en række programmeringssprog. 

Hvor et firma med 1000 computere skal købe 1000 licenser til propritære 
programmer, kan firmaet lovligt installere den samme Linux distribution 
på alle computere, det betyder dog ikke at der gives support til alle 
computere. Selve distribution må også kopieres frit. Det lyder måske 
som et meget mærkeligt forretningskoncept at give kilde kode og 
software bort. Men langt de største penge er at finde på markedet for 
service og tilpasning af software til specifikke forhold hos kunderne, 
forretningsmodellen minder mere om mobiltelefon markedet end det 
klassiske software forretningsmodeller med salg af produkter (noget som 
softwaremarkedet er ved at gå væk fra til fordel for en service model). 
Jo flere der bruger softwaren jo flere potentielle kunder, ligeledes 
har kunderne selv softwaren således at de kan rette eller addere 
funktioner de syntes der mangler, og disse rettelser kommer alle til 
gode. Det betyder samtidigt at fejl kan findes meget hurtigt fordi 
flere folk kan kigge på kilde koden. Det betyder at open source 
programmer typisk er mere stabile end propritære programmer, at 
kritiske fejl er mindre hyppige, og at kritiske fejl når de findes 
løses betydeligt hurtigere.

Linux operativ systemet er verdens hurtigste voksende operativsystem ...
Apache webserveren driver ca. 60% af alle websites på nettet.
Sendmail bruges af 80% af ..

Open Source programmer har altså allerede en signifikant markedsandel på 
server siden. På klient siden ..


Bruger siden ved at være konkurrence dygtig med windows og MS office.
e-post, grafik- og tegne programmer, web-browsere, tekst behandling,
regne-ark og præsentationsprogrammer. Openoffice.org med dansk spell 
checking.

Open Source forretningsmodeller. 
Det giver jo ikke mening at give software bort!
(Hvad så med mobil telefoner? netværkeffekter produktservice
vs. produktsalg)
>

------------------------------------------------------------

Hvorfor Open source inden for den offentlige sektor?

Den Peruvianske kongresmand Dr. Edgar Villanuevas formulere en klar 
ideologisk, etisk og praktisk økonomisk motivation for brugen af fri 
software i den offentlige sektor, i et svar på kritik fra Microsoft. 
Microsoft kritik angriber et Peruviansk lovforslag, der kræver at den 
offentlige sektor i Peru udelukkende bruger fri software.

Dr. Villanueva svarer således Microsoft:
The basic principles which inspire the Bill are linked to the
basic guarantees of a state of law, such as:

(1) Free access to public information by the citizen.
(2) Permanence of public data.
(3) Security of the State and citizens. 

To guarantee the free access of citizens to public information, it is 
indespensable that the encoding of data is not tied to a single 
provider. The use of standard and open formats gives a guarantee of 
this free access, if necessary through the creation of compatible free 
software.

To guarantee the permanence of public data, it is necessary that the 
usability and maintenance of the software does not depend on the 
goodwill of the suppliers, or on the monopoly conditions imposed by 
them. For this reason the State needs systems the development of which 
can be guaranteed due to the availability of the source code. 

To guarantee national security or the security of the State, it is 
indispensable to be able to rely on systems without elements which 
allow control from a distance or the undesired transmission of 
information to third parties. Systems with source code freely 
accessible to the public are required to allow their inspection by the 
State itself, by the citizens, and by a large number of independent 
experts throughout the world. Our proposal brings further security, 
since the knowledge of the source code will eliminate the growing 
number of programs with *spy code*. 


Disse grundlæggende principper finder genlyd i EUs IDA raport "Study 
into the use of open source software in the public sector", og 
folketingets forskningsudvalgs betænkning B114 af Marts 2000, der 
blandt andet siger: "En forudsætning for open source er åbne 
standarder, således at alle kan udvikle programmel, som kan anvendes i 
et fælles miljø med andet programmel. Det offentlige bør derfor som 
minimum kræve, at offentlige myndigheder kan kommunikere med 
programmel, der anvender åbne standarder. Det offentlige kan også have 
en opgave i at få fastlagt åbne standarder i Danmark og på 
internationalt plan arbejde for, at standarder bliver åbne og dermed 
ikke bundet til en eller flere producenter. [..] Ved anvendelse af open 
source vil brugere kunne optimere deres sikkerhed på nettet, og open 
source vil normalt være en nødvendig forudsætning for både sikker 
kommunikation og sikkerhed mod at nogen kan bryde ind i ens systemer. 
Open source vil gøre det muligt at afsløre skjulte »bagdøre« i 
operativsystemer og i krypteringssystemer. Det offentlige bør derfor 
været forpligtet til at anvende krypteringssystemer, der anvender open 
source."

<Bundes TUX Brugen af Linux i den tyske bundestag.>




I. Wladawsky-Berger vicepræsident IBM (2001) "Since the Linux operating 
system is not the property of any one company, its future is determined 
by the aggregate interests of its value-net, from distributors to 
value-add providers to customers. This neutral playing field makes it 
attractive for vendors to give customers a high-volume, standards-based 
foundation that easily accommodates leading-edge technologies, while 
competing with each other by layering unique value around that 
open-source base. [..] Certainly, the role of government and industry 
is and will continue to be critical in this area. But with neither of 
them commanding the skills that one finds in such abundance in the open 
software community, it is reasonable to expect that the community will 
grow in influence and importance in the coming years and support the 
vast, interconnected software complexes that will undoubtedly 
characterize our society."


<lille konklusion, open source giver staten/den offentlige sektor en 
række fordele som propritært software ikke kan give, open source mere 
demokratisk software udvikling>

------------------------------------------------------------

Et nyttigt indhold på nettet

Regeringes IT- og telepolitiske redegørelse: "Borgerne vurderer i 
stigende omfang, at internettet indeholder relevante og nyttige 
indholdsprodukter fra offentlige myndigheder eller offentligt 
finansierede indholds-leverandører." og senere fortsætter den "Nyt 
medieforlig i 2002 Regeringen forbereder en ny mediepolitisk aftale, 
der skal gælde for 2003 og de følgende år. Som led heri skal der blandt 
andet fastlægges en ramme for introduktion af digitalt tv i Danmark. 
Digitalt tv giver nye muligheder for digitale programmer og interaktive 
tjenester, som kan bidrage til at styrke borgernes IT-kompetencer. 
Medieforliget forventes indgået inden udgangen af 2002."

Folk der vil modtage lyd og billeder fra Danmarks Radio hjemmeside skal 
idag bruge software fra et bestemt udelandsk monopol. Tænk hvis public 
service forpligtigelserne betød, at kun folk der havde købt et TV fra 
en bestemt dansk TV producent, for at kunne se fjernsyn fra Danmarks 
Radio? Man kunne tænke sig en reklame: "Danmarks Radio virker bedst på 
Danske fjernsyn", som folk der brugte andre fjernsyn kunne få hver gang 
de første gang skiftede til DR, utopi?. Det hvad præcist er hvad der 
sker for folk, der bruger den forkerte browser på www.dr.dk!. Hvis 
digitalt TV skal være støttes med offentlige penge så må det være et 
krav at det baseres på åbne standarder, således at alle skattebetalere 
uafhængig software kan få adgang.

Specielt ville det være bekymrende at basere fremtidens danske digitalt 
TV på software fra et firma der har en række? patenter på 
Digital-Rights-Management, dvs. teknikker der forhindrer at folk kan 
gemme digitale data på harddisken og dele dem med andre. Risikoen er at 
den offentlige sektor aktivt støtter skabelsen af en defakto standard 
beskyttet af patenter, vil være at give et udelandsk softwaremonopol  
valget om hvem der må bruge den licencerede teknologi, dvs. hvem der må 
se og udsende digital TV i Danmark.

Det er således vigtigt at staten kun bruger åbne standarder og 
protokoller, der ikke er dækket af softwarepatenter. Dette skaber 
specielle problemer ved at f.eks. forskellige former for digitale 
signaturer er patenterede i forskellige Europæiske lande, og dette kan 
skabe problemer for formuleringen af standarder for 
informationsudvekslning på Europæisk niveau.

EU-IDA Study into the use of open source software in the public sector:
"[Open Source giver] Better respect to standards, because it is the 
interest of everybody to achieve the best inter-operability and because 
no proprietary standards are used to  protect  the vendor captive 
market. The permanent research for public common standards makes OSS 
more convenient for long-term interoperability. A threat against 
standardisation may come from software patents if they prevent 
developer from using common commercial standards"

Det internationale perspektiv ved softwarepatenter på standarder har 
foreksempel haft den konsekvens at en IETF standard, der ville tillade 
danske bogstaver i webnavne måtte udsættes indtil et amerikansk patent 
er forældet. Websitet www.BesøgÆrøÅ.dk kan således ikke oprettes før 
omkring år 2020 (www.besoegaeroeaa.dk kan dog oprettes).

EU-ISA's Study into the use of open source software in the public 
sector: "The current trend towards extending the scope of intellectual 
property (and software patents in particular) constitutes a major 
threat against Open Source software, since the free software community 
(individual developers, public sector and education, SMEs) is under 
equipped to defend itself in a world where considerable financial 
resources are required for patent portfolios or infringement 
litigation. Furthermore, as a consequence of the openness of its source 
code (nothing is hidden), free software is particularly vulnerable to 
infringement suits. The main threat concerns patents on 
interoperability: communication protocols and formats."

Pudsigt nok er denne konklusion fuldstændig den modsatte af den Open 
Source raport som Patent og Varemærkestyrelsen har skrevet, et punkt 
der er diskuteret separat i SSLUG's kritik af raporten, hvorfor vi kun 
gør rede for det generelle problem her. Ideen bag Open Source er at 
frit dele programmer og kildekoden bag programmerne, således at 
brugeren har friheden til at forbedre programmet, dele det med andre, 
eller sælge det. Open Source tankegangen er derfor ikke kompatibel med 
softwarepatent tankegangen, idet softwarepatenter jo er monopoler på 
funktioner implementeret i software. Brugeren har altså hverken 
friheden til at sælge, forbedre eller distribuere programmer, hvis de 
har indbyggede funktioner, der er dækket af softwarepatenter.


Regeringes IT- og telepolitiske redegørelse: "For at opnå dette vil 
regeringen satse på at lette udvekslingen af de offentlige data. 
Løsningen er at implementere kommunikationsstandarden XML (eXtensible 
Markup Language) som den grundlæggende infrastruktur i den offentlige 
sektor i Danmark."

XML er et godt forslag på til en kommunikationsprotokol. XML er et 
metasprog der fortæller, hvordan data skal formateres, men for at blive 
en åben standard definition skal XML suppleres med en standard for 
hvilke data skal være tilstede i en XML fil, der fx. beskriver <hvad?>. 
For at vise en XML fil fx. i en browser skal de også sættes ind i et 
layout for en webside, og det er vigtigt at også dette layout defineres 
så det opfylder standarderne for websider.

Dette blev tydeligt illustreret fornyeligt da Københavs Kommune åbnede 
mulighed for 27 digitale tjenester, men tjenesten var designet så den 
kun fungerede optimalt, hvis borgerne brugte browser software fra den 
rigtige leverandør. Derved blev Linux brugere og handikappede f.eks. 
blinde med special software og hardware også udelukket. Ligehed for 
loven, men lighed i forvaltningen kun for flertallet?

Propritære standarder bruges til at skabe et afhængighedsforhold mellem 
bruger og leverandør. For eksempel MS word DOC format. Det naivt at 
forvente at når MS ændrer word formatet i hver ny versioner af MS word, 
at dette skyldes ønsket om at sikre brugerene en bedrer oplevelse, 
årsagen er naturligvis at tvinge brugere af gamle Word versioner at 
updatere, således at de er kompatible med brugere, der allerede har 
updateret, også selvom de er tilfredse med gamle versioner, der kan det 
der er brug for.

Propritære formater designes med det formål at skabe et 
afhængigshedsforhold, ved at der skabes barriere til at skifte til 
konkurrerende produkter. På præcis samme måde skaber propritære 
platforme barriere ved at gøre det dyrt at portere programmer til 
konkurrerende platforme. Det betyder at udgiften til at flytte et 
program fra Windows til en anden platform, f.eks. Linux er stor hvis 
programmet er designet specifikt til windows. Udvikling af offentlige 
projekter bør være platform neutrale således at uafhængighed af en 
enkelt leverandør undgås, og konkurrence sikres.

I. Wladawsky-Berger vice-præsident IBM (2001) skrev således: "For 
decades, the Holy Grail of interoperability has been sought by the 
industry; with Linux, it is within reach for the first time. Never 
before have customers had this much flexibility in selecting server 
platforms to run their applications. And never before have customers 
been able to connect these servers as seamlessly as with Linux. This 
flexibility can provide a colossal advantage in an e-business 
environment with its unpredictable transaction volumes. Imagine being 
able to build and deploy your application on a PC server and then, as  
business increases, being able to simply move it to a midrange server 
or ultimately to a mainframe."

Open source bruger åbne standarder, det er jo svært at holde en standard 
hemmelig, når kildekoden der læser og skriver den er frit tilgængelig, 
men Linux operativ systemet selv skaber en standard ved at det kører på 
mange hardware platforme, fra embedded elektronik, PC'er til IBM 
mainframes. Standarden er åben fordi Linux Operativ Systemet er er Open 
Source, og Linux er uafhængig af en enkelt leverandør. Der ved kan ikke 
kun data deles fordi de bruger åbne standarder, men linux programmer 
kan også deles, fordi linux operativ systemet er en åben platform.



<FI forbrugerinformation portalen>




------------------------------------------------------------

Fokus på statens IT

Regeringes IT- og telepolitiske redegørelse:
"Udviklingen mod digital forvaltning vil stille stadig større krav til 
de 
statslige organisationer både i forhold til planlægning, anskaffelse og 
daglig drift af IT-systemerne og i forhold til teknologiens indførelse 
og anvendelse i opgave-løsningen. For at styrke koordination og 
helhedstænkning - også på topplan -har Ministeriet for Videnskab, 
Teknologi og Udvikling iværksat, at alle ministerområder i 2001 har 
udarbejdet IT-strategier. På denne baggrund vil der blive fokuseret på 
øget IT-koordinering inden for og mellem ministerierne, rådgivning og 
erfarings-udveksling, etablering af fælles løsninger, sikkerhed og en 
særlig indsats omkring større statslige IT-projekter. Ministeriet for 
Videnskab, Teknologi og Udvikling har i 2002 afsat 3 millioner kroner 
til blandt andet informationsindsamling, formidlings-aktiviteter og 
konsulentbistand vedrørende statens IT-anvendelse."

Regeringes IT- og telepolitiske redegørelse: "I kraft af sin størrelse
kan den offentlige sektor vise vejen - og gøre det interessant for
flere at bruge IT."

Den offentlige sektor bør ikke kun vise vejen frem, men den bør
også bruge borgernes skattepenge på den for samfundet mest optimale
måde. Dette betyder ikke nødventigvis indkøb af den billigste software, 
men indkøb således at det danske samfund får mest retur for de penge 
det offentlige bruger på software. 

<protektionisme? EU fri marked>

I den sammenhæng forklarer Dr. Villanueva forklare således Microsoft:
"In respect of the jobs generated by proprietary software in
countries like ours, these mainly concern technical tasks of little
aggregate value; at the local level, the technicians who provide
support for proprietary software produced by transnational companies
do not have the possibility of fixing bugs, not necessarily for lack
of technical capability or of talent, but because they do not have
access to the source code to fix it. With free software one creates
more technically qualified employment and a framework of free
competence where success is only tied to the ability to offer good
technical support and quality of service, one stimulates the market,
and one increases the shared fund of knowledge, opening up
alternatives to generate services of greater total value and a higher
quality level, to the benefit of all involved: producers, service
organizations, and consumers."

<Open source i skoler, KDE edutainment, gnuskole og oversættelse
 af undervisningsprogrammer. Børn frit kan tage programmer med hjem, 
og forbedre dem hvis de ønsker det.>

<navision?>

------------------------------------------------------------

Incitamenter til forøgelse af nationale IT-kompetancer:

<support /udvikling>

Det er let at stirre sig blind på prisen, og fri software er ofte 
gratis, og selvom prisen måske kan være et incitament til brugen af fri 
software, så er der også en lang række udgifter såsom tilkobling, 
installation, vedligehold, og uddannelse der til sammen er langt 
største delen af den samlede udgift til brugen af software. 

Dr. Villanueva forklare således Microsoft:
   "Although the possibility of savings in payments for proprietary
   software licenses are mentioned, the foundations of the bill clearly
   refer to the fundamental guarantees to be preserved and to the
   stimulus to local technological development. Given that a democratic
   State must support these principles, it has no other choice than to
   use software with publicly available source code, and to exchange
   information only in standard formats."


<Skabe viden og kompetancer i brugen tilpasning og udvikling af Open 
Source>

Nordjyllands Amts project "Open Source" konkluderede således:
"I forlængelse af dette forsøg er det derfor Amtsrådsforeningens 
opfattelse, at det er manglen på kvalificeret personale, der er den 
største hindring i udbredelsen af Open Source i den amtslige 
forvaltning." og vidrer "Uddannelsesproblematikken skaber en 
fastholdelse af den offentlige forvaltning i kostbare software 
systemer, der på trods af stor udbredelse ikke lever op til de 
specifikke krav om stabilitet og speciel tilpasning af funktionalitet 
som den offentlige forvaltning  efterspørger." (Konferencerapport: Open 
Source-software i Offentlige institutioner)

Det er til dels et hønen og ægget problem, men en lang række firmaer 
yder support til Open Source applikationer. En prioritering af brugen 
af Open Source software i den offentlige sektor ville øge komptancerne 
på dette område.


----------------------------------------------------------------

Udgifter ved at skift til Open Source-Software.

Regeringens IT- og telepolitiske redegørelse: "Den beskedne andel af 
IT-industrivirksomheder (set i forhold til eksempelvis 
IT-konsulentvirksomheder) i Danmark er medvirkende til, at den danske
handelsbalance mellem import og eksport af IT-produkter er negativ."


<Software indkøb er kun en lille procent del af de samlede udgifter
får et stykke softwares livscyklus. Gardner Group har fundet at
kun 8% af livscyklus udgifter er indkøb. Desuden er der også kun
niche produktioner tilbage i IT-industribrancen, idet de store
monopoler har sat sig på alle de indtægtsgivende områder, eller
lavet strategiske opkøb af fremtidige områder. Pengene ligger i
en service model hvor commodity software komponenter tilpasses
til specifikke behov>

Fri software reducere livs-cyklus udgifterne til brugen af software,
Dr. Villanueva forklare således Microsoft:
  "Now the use of free software contributes significantly to reduce the
  remaining life-cycle costs. This reduction in the costs of
  installation, support etc. can be noted in several areas: in the first
  place, the competitive service model of free software, support and
  maintenance for which can be freely contracted out to a range of
  suppliers competing on the grounds of quality and low cost. This is
  true for installation, enabling, and support, and in large part for
  maintenance. In the second place, due to the reproductive
  characteristics of the model, maintenance carried out for an
  application is easily replicable, without incurring large costs (that
  is, without paying more than once for the same thing) since 
  modifications, if one wishes, can be incorporated in the common fund
  of knowledge. Thirdly, the huge costs caused by non-functioning
  software ("blue screens of death", malicious code such as virus,
  worms, and trojans, exceptions, general protection faults and other
  well-known problems) are reduced considerably by using more stable
  software; and it is well-known that one of the most notable virtues of
  free software is its stability."


Omkring migrations udgifter fra system til system forklarer
Dr. Villanueva således Microsoft:
  "In this way, the use of proprietary systems and formats will make the
  State ever more dependent on specific suppliers. Once a policy of
  using free software has been established (which certainly, does imply
  some cost) then on the contrary migration from one system to another
  becomes very simple, since all data is stored in open formats. On the
  other hand, migration to an open software context implies no more
  costs than migration between two different proprietary software
  contexts, which invalidates your argument completely."



Risikoer ved open source.

Software der downloades fra nettet har ingen garentier, leverandører
skaber garentier.

Hardware support.

Reduceret antal applikationer (ibm siger vist dette ikke er
tilfældet)


<Hvorfor adgang til kildekoden er vigtig selv for brugere af 
office applikationer: leverandør uafhængighed, konkurrence
på åbne standarder, tilpasning af software, hurtigere fejlrettelse
sikkerhed og stabilitet>

<Genbrug af kode i offentlige IT-projekter>

<Levering af OSS løsninger til det offentlige>

<open sourcing af offentlige projekter, nok ikke altid nogen god idee
men gode til web-frontends for databaser der kører funktioner.>

<omkostninger ved skiftet på lang sigt en fordel for DK, fordi
øget konkurrence og skabelse af lokale kompetancer>

<
OSS har bevist at det er en levedygtigt og effektiv udviklingsmetode,
uovertruffet vidensdeling, disruptive technology. OSS bruges af
banker, børser, og seriøse firmaer, det er ikke kun for hackere
og nørder. Support eksistere til linux og Open Source.
>




<Hvorfor skal staten have lov om dette, og ikke kun vejledning?
 Hvad har VK gjort for OSS?>

---------------------------------------------------------------

Konklusion:

Open Source har vist at det er en levedygtig metode for udvikling og 
vidensspredning. 

<OSS gratis, offentligt gode, men også økonomi i service>

Open Source bygger en bro der krydser 'the digital divide' mellem 
industrielle-lande og udvikligs-lande, ved at de kan opbygge en 
uafhængig national softwareindustri, og bruge fri software og åbne 
standarder til at reducere statens afhængigheden af transnationale 
monopoler og skabe bedrer konkurrence vilkår, og samtidig øge den 
nationale softwareinnovation og -kompetance, som det Peruvianske 
lovforslag argumentere.



Folketingets forskningsudvalgs betænkning B114 fremsat Marts 2000 
konkluderede således "det offentlige får fire hovedopgaver for både at
støtte udviklingen af open source og for at sikre, at den får mulighed
for at fungere. Det offentlige skal således
(1) give støtte til udbredelsen og udviklingen af open source i Danmark,
(2) udarbejde åbne standarder for det offentliges anvendelse af IT og
    arbejde for, at der internationalt udvikles åbne standarder,
(3) forhindre, at der kan tages patent på software og software
    algoritmer, og
(4) arbejde for at fremme udviklingen af open source på europæisk plan."


Danmark er en international sværvægter for udviklingen af Open Source 
når det måles som antallet af biddrag til Open Source projekter som 
Linux og Gnome målt per borger (ref). Men brugen af Open Source i den 
danske offentlige sektor er stadig bag andre Europæiske lande. SSLUG 
opfordrer den nuværende regering til at bakke op om B114 betænkningen, 
og støtte udbredelsen of udviklingen af Open Source for at reducere  
e-Danmarks afhængighed af softwaremonopoler. Brugen og udvikling af 
Open Source vil samtidig hjælpe på IT-handelsbalancen og opbygge 
nationale kompetancer, og derved vil øge antallet af konkurrencedygtige 
firmaer. Open Source vil også sikre transparens, sikkerhed og 
virusresistens.

<ikke i modstrid med EU's principper om det frie marked>

Danmark arbejder allerede for brugen af standarder, men bør være aktiv 
både nationalt og på Europæisk plan med at formulere og bruge åbne 
patentfri standarder, og være opmærksom på at kravet til åbne 
standarder ikke kun internt i den offentlige sektor, men også i 
kommunikationen mellem den offentlige sektor og borgerne, det ligeledes 
bør det kræves at firmaer såsom Danmarks Radio bruger åbne standarder, 
når de støttes af staten, således at alle borgere får noget for deres 
licenspenge. Ligesom det bør kræves at software og databaser, der 
opbygges sponsoreret af staten, er Open Source og bruger åbne formater. 
Det kan for eksempel ikke være rimeligt at Dansk Sprognævn har solgt 
deres database over ord til <hvem?>, og at borgerne derfor betaler to 
gange når de køber en ordbog. Et dansk Open Source projekt har derfor 
måtte separat opbygge en ordbog således at OpenOffice.org office suiten 
havde dansk spellcheck.

<Noget om levedygtighed af kommercielle sprog projekter for et
lille sprog som Danmark, og det statssponsoreret sprog projekt.>

Det bør også forhindres at softwarepatenter kan hæmme formuleringen af 
åbne standarder, interoperativitet og udviklingen af Open Source/Fri 
software, EU kommissionens patentharmoniseringsdirektiv bør derfor 
afvises, fordi på dette område (blandt andet) ikke kommer med nogen 
levedygtig løsning.

SSLUG vil gerne i dialog med regeringen omkring hvad den kan gøre for at 
øge brugen af Open Source og åbne standarder under det danske EU 
formandsskab.

<e-Europa perspektiv?>

Baggrundsmateriale:

* Lande med love/lovforslag om brugen af fri/open source-software
  http://www.grulic.org.ar/proposicion/doc/referencias.html
<der skulle vel ikke findes en engelsk version et sted?>

* Raporter
  Konferencerapport: Open Source Software i Offentlige institutioner
  http://www.sslug.dk/~pto/OSS_konference/

  Open Software & Open Standards in South Africa
  http://www.naci.org.za/docs/opensource.pdf

  Analysis of the Impact of Open Source Software
  http://www.govtalk.gov.uk/documents/QinetiQ_OSS_rep.pdf

  EU-IDA Study into the use of Open Source Software in the Public Sector
http://europa.eu.int/ISPO/ida/?http&&&ag.idaprog.org/Indis35Prod/SilverStream/Pages/web_chapter.html?id=134


* Open Source/Fri Software og Open Cola? og Linux
  http://www.opensource.dk
  http://www.fsf.org
  http://www.tuxedo.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/
Voices of an Open Source revolution  

"Linux: A Bazar at the Edge of Chaos:", K. Kuwabara
http://www.cukezone.com/kk49/linux/content.html

"The fading altruism of Open Source development", D. Lancashire
www.Firstmonday.dk

"Open Source software development as a special type of academic 
research", N. Bezoukov, 
http://www.firstmonday.dk/issues/issue4_10/bezroukov/

* Linux i Danmark
  http://www.linux.dk
  http://www.klid.dk
  http://www.sslug.dk

* Open Source forretningsmodeller og markedspenetration
http://www.firstmonday.dk/issues/issue6_12/ilan/
http://www.dwheeler.com/oss_fs_refs.html


* IBM og linux <firmaer?>
  http://www.ibm.com/linux

* IT- og telepolitisk redegørelse og handlingsplan 2002:
http://www.videnskabsministeriet.dk/fsk/publ/2002/itforalle/ITforalle.pdf

* EUs IDA projekt
  http://europa.eu.int/ISPO/ida/

  EU's arbejdsgruppe omkring Libre software:
  "Free Software / Open Source: Information Society Opportunities for
  Europe?"  http://eu.conecta.it


* Hvorfor åbne standarder
  http://linuxlab.dk/~hm/aabnestandarder.php  (Forløbig link.)

* Folketingetsforskningsudvalg betænkning B114 (2001)
  http://www.ft.dk/Samling/19991/beslutningsforslag_som_fremsat/B114.htm

* Kongresmand Dr. Edgar Villanuevas svar 
  http://www.theregister.co.uk/content/4/25157.html (engelsk)
  http://www.sslug.dk/ ????   (dansk oversættelse)

* 
  http://www.sslug.dk/~pto/OSS_konference

* Software patenter
  http://www.softwarepatenter.dk

* PVS Open Source raport og kritik
  http://..
  http://www.sslug.dk/...

* For yderligere information kontakt:
  Bestyrelsesmedlem Foo Bar <@sslug.dk>, telefon: XX XX XX XX

SSLUG, Skåne Sjælland Linux User Group er en Linux-brugergrupper med 
over 6.000 medlemmer. SSLUG's formål er at udbrede brugen af det fri
styresystem Linux, åbne standarder og fri konkurrence på innovation
uden softwarepatenter. Linux er i dag er verdens hurtigst voksende 
styresystem. 

SSLUGs hjemmeside er http://www.sslug.dk

-- 
  Mvh. Carsten
Softwarepatenter, hvad kan du gøre?
Se http://www.softwarepatenter.dk



 
Home   Subscribe   Mail Archive   Index   Calendar   Search

 
 
Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:16 CEST [an error occurred while processing this directive]
This page is maintained by [an error occurred while processing this directive]MHonArc [an error occurred while processing this directive] # [an error occurred while processing this directive] *