Re: [ITPOLITIK] Open Source i DK hospitaler

Heine Larsen wrote:

> Prøv at se på Aarhus amts sider, de har arbejdet på EPJ længe og det
> er koordineret med sundhedsstyrelsens specifikationer.
> http://www.epj.aaa.dk/
>
> De har også en udbygget model for patientoplysninger og arbejdsgange som
> er beskrevet i http://www.epj.aaa.dk/download/dom_2.pdf

Under GUADEC i Sevilla i sidste måded fortalte Jon "maddog" Hall, at
1600 læger på Cuba anvender Linux i deres daglige arbejde. Det burde vi
kunne finde noget mere om. Men det er nok på spansk.

Ligeledes anvender man Linux mere og mere i sundhedssystemet i Belgien,
Frankrig og Ungarn.
Der var et specialseminar i Bordeaux om "Linux in Midicine" sidste år.
Se sidste års program for Libre Software Meeting 2001:

Jeg kan ikke åbne siden lige nu.

Men her er årets link:
http://lsm.abul.org/

IST2001- prisen - en af de tre priser gik til udviklerne af en
hjernescanner, der kørte på Linux.
Det kan man finde mere om på nettet. Det var vist så vidt jeg husker et
norsk projekt. Helt fantastisk jeg så demo og hørte om det under
udstillingen i forbindelse med IST2001, som fandt sted i Dusseldoft i
december sidste år.

Der er altså basis for at studere udenlandske erfaringer, der er mange
og de er gode, før vi henvender os til vore myndigheder i DK.

Projektide´:

"Linux i sundhedssektoren"

Dette emne vil egne sig godt som et nyt satsningsområde, men det kræver,
at nogen vil lægge tid og arbejde i projektet.

I øjeblikket har vi for eksempel et spændende "signaturprojekt" kørende
i SSLUG.

Husk SSLUG behøver din indsats for at komme videre og
at vi alle har noget vi er gode til og kan bidrage med!

Så det er bare at gå i gang.

Mit forslag:

Find mindst 6 mand M/K, der vil drive projektet med at samle og sortere
i materialet og præsentere sit foreløbige, sammenstillede resultat på
itpolitik-listen.

Jeg hjælper gerne i gang og giver inspiration, men har ikke tid til at
være med hele vejen.

Det ville nok være godt at få nogen lægestuderende med,- eller i hvert
fald nogen, der kender "den hvide verden".

Anne

--
Anne Østergaard, sslug@sslug http://www.sslug.dk