Re: [ITPOLITIK] Spam

lør, 2002-05-18 kl. 02:14 skrev Ole Tange:

> Der bliver du nødt til at kæmpe din egen lille kamp på din egen mailbox.
> Der findes idag stribevis af spambegrænsende værktøjer.

Netop på dette område er der et stort problem. Lad mig lige forklare.
Jeg har ikke sat min mailserver op endnu og derfor er jeg som
hundredetusindvis af andre danskere afhængig af at min internet
udbyder filtrerer for mig. Alligevel kommer der 20 - 30 emails
dumpende hver dag med reklamer for alt fra kædebreve om at blive
millionær til seksuel udnyttelse af unge mennesker.

Følelsen af afmagt er frustrerende og der er ikke ret meget andet at
gøre end at tilføje sorteringsregler der smider beskederne i min e-junk
boks eller sletter dem straks.

Afsenderadressen er typisk forfalsket, løftet om at man kan melde sig
fra kan man ikke stole på, og ofte er kan man ikke se hvilke IP adresse
beskeden oprindelig stammer fra.

Problemet - som jeg ser det - er, at lovgiverne har indført en
retstilstand hvor normen er at man bliver spammet.
Det er der problemet ligger.
Som Ole Tange har været inde på, hvis feks. brugerne kunne selv
bede om at modtage reklamer og få betaling for det, så ville problemet
blive løst.

                       ...ooO0Ooo...
Hvis du vil agere som et frit menneske, nytter det ikke noget, at andre
gemmer din identitet. Du bliver udnyttet, gjort til en slave af et
digitalt marketingssystem som har defineret, hvad du må og ikke må.
tidligere brancheanalytiker Edward O'Hara om Microsofts .Net-strategi
ifølge sslug@sslug i Ingeniøren IT pp. 12, 2002-05-03