Re: [ITPOLITIK] kravet om fri software og aabne standarder

On 11 May 2002, Anna Jonna Armannsdottir wrote:

<cut>
> Helge Sander skriver som svar til Erik Lange:
> Nu undersøger en arbejdsgruppe under Teknologirådet, der er uafhængig
> rådgiver for Folketinget i bl.a. teknologispørgsmål, potentialet i Open
> Source indenfor den offentlige sektor. Rapporten forventes
> offentliggjort til efteråret. Disse rapporter vil forhåbentlig medvirke
> til, at vi efterhånden får et overblik over mulighederne i Open Source.
> http://www.borsen.dk/videnresearch/minister/#patenter
>
> Hvad med at få gang i en debat med denne arbejdsgruppe
> under teknologirådet?

Jeg har været med til en workshop i forrige uge hvor de
præsenterede deres meget foreløbige resultater.  Det
var tydeligt at to af statens repræsentanter bare ville
have Microsoft rullet ud på hele linien og det var den
eneste vej de ønskede.

En af foredragsholderne var IT-chef for at meget stort
dansk firma, som satte fingeren på stor-drift
erfaringer med Linux hhv. Microsoft. Her er jeg enig
med ham om at vi meget gerne skal have flere erfaringer
i praksis - fordi ellers diskuterer vi med lidt for
mange ukendte faktorer.

Arbejdsgruppen er bredt sammensat og har også
konkurrenceaspektet centralt inde i deres overvejelser.
IMHO er open source den eneste reelle faktor i forhold
til Microsofts monopol. Desværre er fokus vist mest på
IT til statslig administration - og ikke f.eks.
skolerne, amter og kommuners anvendelse af IT, hvor jeg
ved der er en del tanker om at kaste
Microsoft-løsninger ud.

"Bother", said Pooh, as he deleted his root directory.