Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

At 06:34 PM 5/11/02, Jacob Sparre Andersen wrote:
Jørgen Ramskov skrev:

> Ingen tvivl om at det er et sygt patent, men i TV-Avisen
> kl. 21.00 bragte de historien og der udtalte en kvinde
> fra Danish Crown sig. Hun havde en lidt interessant
> kommentar. Hvis deres patent og Hanegals produkt var så
> enkelt, hvordan kan det så være at slagteriet Hanegal
> blev bevilget 642.000 kroner fra innovationsmidlerne til
> udviklingen af den sundere økologiske postej?

Det er jo en rimelig ting at gøre opmærksom på, men på den
anden side demonstrerer det samtidig også at patentsystemet
ikke fungerer, da man ellers havde været klar over at der
allerede fandtes en opskrift. Og da det primære formål med
patenter er vidensdeling er det temmelig klart blevet
demonstreret at systemet ikke lever op til formålet.

Ja - det her er simpelthen et genialt eksempel :-))

Mon staten er forsikret mod patentkrænkelser - eller overlader de bare risikoen til den lille sagesløse producent, som de yder støtte til ?

Så skal man jo passe på med at indlede et udviklingssamarbejde med staten, medmindre staten garanterer at friholde en fra evt. patentkrav - på den anden side, så ville det betyde at staten i fremtiden skal betale den licensafgift Danish Crown nu forlanger af Hanegal, for at de kan fortsætte produktionen af "deres" produkt - og der synes jeg ikkedet er rimeligt at jeg som skatteborger skal betale "ekstra-skat" til Danish Crown.. er der iøvrigt ikke også skattestop ? ;-)

Hilsen,
Erik