Re: [ITPOLITIK] patenter på leverpostej

lør, 2002-05-11 kl. 12:34 skrev Erik Lange:

> I sidste uge svarede Vidensminister Helge Sander mig således i Børsen online:
>
> "Patenters rolle er at give mulighed for, at man kan beskytte sine ideer og
<KLIP>
> Hele svaret kan ses her: http://www.borsen.dk/videnresearch/minister/#patenter
>
> - det er jo som udgangspunkt perfekt at ministeren faktisk skriver, at han
> vil arbejde for at en situation som den Hanegal er i, ikke vil kunne opstå
> på software-området. Nu mangler vi bare at finde ud af hvordan han vil gøre
> det, og samtidigt tillade softwarepatenter... man kan jo ikke både blæse og
> [...]

Nogen er bedre end andre til at blæse og have mel i munden.
Se Helge Sanders tidligere svar til Jørgen Ramskov:

Kære Jørgen Ramskov,
Jeg er tilhænger af, at der kan meddeles patenter på software, idet jeg
ingen grund ser til, at området som et af de eneste ikke skal kunne
patenteres. Hvis software ikke kan patenteres, kan små virksomheder (som
f.eks. din) få svært ved at tiltrække investorer. Samtidigt er et patent
en god måde at sikre dine ideer på, så store virksomheder ikke bare kan
stjæle dit arbejde. Alternativet til ikke at give et tidsbegrænset
monopol på en opfindelse ville være mindre udvikling, da man ikke kan
være sikker på, at ens investering er rentabel.
http://www.borsen.dk/videnresearch/minister/#softwarepatenter

                       ...ooO0Ooo...
Hvis du vil agere som et frit menneske, nytter det ikke noget, at andre
gemmer din identitet. Du bliver udnyttet, gjort til en slave af et
digitalt marketingssystem som har defineret, hvad du må og ikke må.
tidligere brancheanalytiker Edward O'Hara om Microsofts .Net-strategi
ifølge sslug@sslug i Ingeniøren IT pp. 12, 2002-05-03